Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kojje
Men hallå man servar inte ett turboaggregat man renoverar det eller byter ut det mot ett utbytes finns inga färdiga miltal detta skall göras på utan görs när turboaggregatet börjar ge med sig kostar runt 5-6 tusen dagens turboaggregat kan gå mycket långt om dom inte pressas hårt.Volvo själva renoverar inga turbos dom byter ut.
Var bor du?Har du någon turborenoverare eller kunnig volvotrimmare i närheten så åk till dom istället dom är bra mycket vassare på kunskap om turboaggregat än vad Volvo är.
av DuTTeN
Det där med rasslet tycker jag låter exakt som du beskriver det.
Det är ju många olika detaljer i/vid en motor som kan rassla vid vissa varvtal... blir sedan resonans/självsvängning vid just det varvtalet.
Har en vän med rassel i motorrummet som fick det beskedet när han var in på volvo. Dock uppstod detta "problem" enbart när motorn var kall.
Dom varma skruvarna har expanderat och skruvarna sitter som berg.

Detta fenomen var inget att oroa sig över sa dom till honom.

!obs! Det var vad dom sa till honom och kanske inte exakt ditt fall...kolla med verkstad om du är osäker !obs!
av Kojje
DuTTeN skrev:Det där med rasslet tycker jag låter exakt som du beskriver det.
Det är ju många olika detaljer i/vid en motor som kan rassla vid vissa varvtal... blir sedan resonans/självsvängning vid just det varvtalet.
Har en vän med rassel i motorrummet som fick det beskedet när han var in på volvo. Dock uppstod detta "problem" enbart när motorn var kall.
Dom varma skruvarna har expanderat och skruvarna sitter som berg.

Detta fenomen var inget att oroa sig över sa dom till honom.

!obs! Det var vad dom sa till honom och kanske inte exakt ditt fall...kolla med verkstad om du är osäker !obs!
Ganska vanligt att bultarna mellan turbo grenrör blir lite lösa med tiden och detta fenomen uppstår det går att dra åt bultarna men det är som sagt ingen fara om det blir tyst när bilen blir varm.
Användarvisningsbild
av Sajkko
Det låter både kall som varm men bara mellan ovansagda varvtal....ska lämna in bilen ist så dem får kika
av Perra N
Min 945 LTT har gått över 33000 mil med samma snurra. Chipsad och lite moddad efter ca 7000 mil! Oljebyte med Mobil 1 varje 1000 mil är nog modellen om man ska få snurran att hålla länge, samt att vänta till bilen är varm innan man gazzar! ;)
Användarvisningsbild
av Bosa
Det kan inte vara så att motorkudden är dålig, då får man ju ett ljud som iofs påminner lite om en dålig drivknut. En tanke bara eftersom att motorfästet är lite av en klassiker på x40.
av Magnum81
Det där med en rasslande skruv, brukar vara Westgaten som sitter och glappar, ett mycket vanligt fel på T4orna, fick byta tryckklocka. Min trubo höll i ca 20 000 mil, full av sprickor i avgashuset, men inga fel på lagren eller impellern. Min bil fick en ryckig acc med sprucken turbo. Ska man byta turbo, så ska man byta till en 02a eller senare. Jag hittade en spritt nytt T14 agg på ebay för 3200, klart mycket bättre än de 7500 som volvo tar.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]