Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja den hela fina historien slutade i måndags med totalras av lådan!
måste ju va skönt att du hade d på känn iaf, hade vart jobbit om detta skett "från klar himmel"
bara ringa runt å kolla priser ( även svart) på div firmor som byter lådor, men 3000 borde det gå å få ner det till...
sen när det är klart! så har du en bil som rullar ett tag till! el sälj för 10´000kr

mvh bengt
Uppdatering på historien: Fick tag i en låda på skroten för 1500, satte i den själv på ca 6 timmar. Ingen mekare men tur att man har en mentor med billyft. Nu går pärlan hur fint som helst igen.
[quote="sssjej"].
Det sitter ett plåtlock på lådan som man borde kunna komma åt att ta bort innifrån vä. hjulhus.
Innanför detta lock sitter en mutter i änden på ingående axel. Den satt löst på min.
En snabblösning kan vara att bara dra åt denna mutter
.

Som info om någon har problem med att 5an hoppar ur.
Plåtlocket går att ta bort om man lossar på motorfästet som sitter under luftburken så man får ner lådan 1-2cm.Sen är det bara att spänna muttern så funkar 5an igen.Finns även en bytessats på volvo med en annan mutter som har låsning om man vill undvika få problemet igen.
Och inte för att dumförklara någon men tappa ur oljan innan ni gör detta ;) Muttern satt löst på min förra låda men obduceringen visade att femmans synkring blivit mos och studsat runt rätt friskt där inne.
Hej, har en 2,0T från 2001 som också har problem med att få in femman. Alla andra växlar funkar super, men det "känns" som om inte femman kommer tillräckligt långt in i läge... Kan det vara den beryktade muttern? Eller har ni några andra tips?

Med vänlig hälsning, Andreas
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]