Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spannen
Wulfen skrev: Finns att köpa på autoexperten för 1400 kr lr skroten , var inga problem med den ja köpte från skroten.
Ah, tack så mycket! Är det samma givare på de olika motorerna eller måste man hitta en från exakt samma modell/år som den motorn man har?
Användarvisningsbild
av Wulfen
Spannen skrev:
Wulfen skrev: Finns att köpa på autoexperten för 1400 kr lr skroten , var inga problem med den ja köpte från skroten.
Ah, tack så mycket! Är det samma givare på de olika motorerna eller måste man hitta en från exakt samma modell/år som den motorn man har?
Olika givare beroende på års modell, min är en 99a , men om du slår in ditt reg nr På autoexperten och väljer motor elektronik så får du rätt.
av Spannen
Wulfen skrev: Olika givare beroende på års modell, min är en 99a , men om du slår in ditt reg nr På autoexperten och väljer motor elektronik så får du rätt.
Det lustiga är att om jag skriver in mitt regnummer så finns det ingen kamaxelgivare under motorelektronik :P Men om jag istället väljer att säka via modell: V40, 1.9 T4, då hittas denna: http://autokatalogen.se/wls/halmstad/vi ... dNo=902369

Det är ju dock ganska dyrt med 1400 spänn så jag hade tänkt att försöka få tag på en begagnad. Dock hittar jag inte på autoexperten originalnummer på givaren... har hittat denna på bildelsbasen: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=17937981 kan det tänkas vara rätt?

Nån som har tips om hur man ska gå till väga för att vara säker på att få rätt?
Användarvisningsbild
av Wulfen
Lycka till :) lite trångt men det går om man har tålamod :)! Ska ge mig på att byta wastegate ventil imorn de kan bli riktigt spännande !
av Spannen
Sådärja! Då var den bytt med lyckat resultat. Det var klurigare än jag trodde att få ut (och speciellt att sen få tillbaks) den undre skruven, men det gick efter lite pillande. Precis kört 30mil och den nya givaren verkar fungera bra hittills!

Har funderat lite på exakt vad som kan ha varit fel med den gamla givaren. Det är ju inga rörliga delar utan bara en liten "metallklump". Kabeln verkar också hel och utan brott. Märkte dock att det var lite ärg/avlagringar inne i givarhuset. Kanske har blivit fuktskadad på något vis?
av Denzar
Jag har en felkod för kamaxelgivaren på min V40 T4 98. Vart sitter den och vilka verktyg behövs? Vilka modeller har samma givare?

Svar uppskattas 8)
av rudarmy
sitter bak på avgaskammen, 10an nyckel, vet bara att de finns olika beroende på motor och fas..
heter VARVTAL / TÄNDLÄGE GIVARE på bildelsbasen

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]