Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaraA
Jo CarMan, visst försöker man kolla så att saker fungerar i en bil, men som föregående försvarare (TACK!) sa, det är lätt att missa saker. Nu var det ju så att fläkten fungerade vid provkörningen, men det var på vägen hem vi märkte krånglet. Man kommer inte ihåg att vrida på varenda knapp när man provkör, det tror jag inte ens du gör.

Sen var prislappen väldigt mycket lägre än många andra V40 01:or, och då får man ju helt enkelt förutsätta att något måste fixas snarast. Och hoppas på att den prislappen inte blir för tråkig.
av metalHJ
Och för att försvara dig Sara, så är ECC enheten på V40 av sämre kvalité! Har själv samma problem som dig... Och har konstaterat glapp i styrenheten. Rev ner hela konsollen idag och kollade efter kallödningar osv. men kom inte fram till något konkret fel utan bedömer att hela kretsen är rätt känslig för fukt och börjar glappa med tiden.

Kabelanslutningen baktill brukar glappa, så testa att riva lite där för att konstatera ett glapp eller inte. Du kan även knacka på enheten för att se om du får några reaktioner, får du det har du glapp! Och har du ett glapp, har du ett intermittent fel som kan återkomma när du minst vill det, i så fall rekomenderar jag dig att byta hela enheten även om du får den att fungera för stunden.

Vidare tycker jag kostnadsförslaget av 6000 kr. är sjukt, att byta denna enhet är gjort på högst en halvtimme för en van mekaniker! Och jag tycker inte det är försvarbart att köpa en en ny enhet till en gammal bil som rullat många mil, där man inte riktigt vet hur länge bilen kommer rulla. Så där rekomenderar jag som du säger, en bättre beg. för runt 1000 lappen!
av SaraA
Än har jag inte gjort något åt fläkt-problemet, så döm av min förvåning när den i förra veckan började fungera!

Istället för iskall luft, kom det plötsligt varm härlig luft 8) . Stundtals går det t.o.m. att reglera så att jag slipper svettas ihjäl. Jag förstår att lyckan är kortvarig men jag njuter så länge det fungerar...
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hade liknande problem då var det en spjällmotor som gett upp, men den fick man ju då en felkod på.

Det var dock på en 98:a.

/Martin
av kire1111
Hänger inte med om det är fläkten, panelen eller värmen som är problemet, lite snurrigt :-O). Men om det inte kommer värme eller ibland testa då att byt termostaten, värt att prova och kostar inte många spänn på mekonomen. Enkel att byta själv med.

Ja, om man tänker sig en skala 1-10 så ligger motortempen på ca 4. Så i princip "vågrätt".
Låter som motorn inte kommer upp i rätt arb.temp och då blir det inge värme.... Byt termostaten !!!!
av karrot4
hejsan har en 99 som precis haft samma problem, jag byte termostaten, då fungera den som den ska :D jätte lätt att fixa sj tar 5min kostar runt 100 kr kan vara värt det

men om du byter den ska du va jätte noga med att inte sliter ut insexhattarna,
mvh karro
Användarvisningsbild
av vetten
karrot4 skrev:hejsan har en 99 som precis haft samma problem, jag byte termostaten, då fungera den som den ska :D jätte lätt att fixa sj tar 5min kostar runt 100 kr kan vara värt det

men om du byter den ska du va jätte noga med att inte sliter ut insexhattarna,
mvh karro
Är det inte torks termostathuset sitter med?
Användarvisningsbild
av gooose
Hej
Sara A
Är det fortfarade kass med värmen ??

Om det är så lossa panelen på höger sida om mitt konsolen mao den som sitter nere vid vänster fot på passagerarens sida
innanför sitter temperatur spjällmotorn
ev kan det vara så att någon tidigare ägare av bilen haft något elektriskt inkopplat tex telefon och efter detta när han sålde bara lämnat kablaget kvar innanför och sedan har detta ramlat ner och ligger emot spjällmotorn så att den inte kan röra sig som den vill
Enkelt att kolla då felet vart till o från

Har haft några bilar (på den tiden dom vart nya) som hade detta problem efter ny monteringar av el utrustningar som lossnat och ramlat ner

//Goose
av SaraA
Värmen fungerar fortfarande. Har inte vågat prova Temperaturregleringen än utan kör med speeden på fläkten 1-5 när jag vill reglera. Men nu inför vår och sommar måste jag ju prova kylan igen... Får se vad det slutar.

Men tack för tipset! Detta ska jag kika på om det blir problem!
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]