Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tw1x skrev:Vilken pump är det som sitter under sätet? Baksätet dvs. Den låter som satan och vibrerar utav bara helvete.
Låter som pumpen skar när du fick soppatorsk.
Var lugn det händer även på dyrare bilar typ Audi när soppan sinar i tanken.
DannePe skrev:
tw1x skrev:Vilken pump är det som sitter under sätet? Baksätet dvs. Den låter som satan och vibrerar utav bara helvete.
Låter som pumpen skar när du fick soppatorsk.
Var lugn det händer även på dyrare bilar typ Audi när soppan sinar i tanken.

Det skumma är bilen funkar ju. Men rycker som fan, och när det är som värst vill den självdö. Och om man gasar fullt, så hände inget. Gasen reagerar ej. Så vekar tämligen skumt.

Har kollat LMM, och verkar inte vara den som är trasig. Ska in på Volvo nu idag och få felkoderna avlästa och se vad dom säger, och vad jag kan utesluta. Har nya stift och kablar som ligger, ska byta dessa och hjälper det ej blir det ny soppapump och nya filter. Om det ej hjälpe, då, då blir jag ledsen.
Update.

Om jag sätter på tändningen och låter den vara på i 5-10 och startar bilen efter det så tycker jag bilen startar lättare. Men inte varje gång.

Har bytt stift och kablar idag. Men felet kvarstår.

En sak till, det verkar som att bilen krånglar/rycker mera när det blir mindre soppa i tanken (under 20lite enligt mätaren). När bilen är fulltankad eller har mer bensin i sig än 20liter tycker jag den går bättre. Kan dock inbilla mig och tro så. Men det känns så.

Kan det stämma? För är inne på att köpa ny bränslepump och filter, ska jag köpa båda filtren då? Sen även få eventuella felkoder avlästa.
Så, fått felkoderna avlästa nu och beskrivna. Kostade 400kr, inte så farligt :D

Någon som kan hjälpa mig att tyda/hitta en orsak till dessa.

Fanns 4st felkoder i bilen, han raderade dessa och startade sedan bilen och lät den vara igång och avläste sedan felkoderna igen, men då kom det inga. Kanske inte hinner komma så fort?

Men de felkoder jag hade var följande:

EFI-512, Korttids bränslemängdsanpassning, trolig orksak: Insugs-/avgasläckage/blockering, luftmassemätare, bränsletryck

EFI-435, Uppvärmd lambdasond 1 - långsam reaktion, trolig orsak: Insugs-/avgasläckage, ojämn kompression, bränsletryck, luftmassemätare, uppvärmning ur funktion, uppvärmd lambdasond

EFI-337, Växellådsstyrdon/antispinnregleringens styrdon - momentminskningssiganl, trolig orsak: Ledningar, växellådsstyrdon, antispinnregleringens styrdon

EFI-121, Luftmassemätare/grenrörstrycksensor, trolig orsak: Insugsläcka/blockering, slangläckage, ledningar, Luftmassemätare/grenrörstrycksensor

Jag hade loss LMM när bilen var igång för att se om den var trasig, så flera felkoder kan ha utlösts pga detta, right? Samt även kod för luftmassemätaren. Och bränslepump avger inga felkoder vad jag vet, då låter som om pumpen behövs bytas ut. Eller har jag fel?

Tacksam för svar, idéer och funderingar.

Mvh
Troligen har pumpen i tanken gett upp helt och tryckpumpen har nog fått jobba för hårt så den blivit sliten och behöver bytas, byt även filtren samtidigt.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Troligen har pumpen i tanken gett upp helt och tryckpumpen har nog fått jobba för hårt så den blivit sliten och behöver bytas, byt även filtren samtidigt.

Mvh GK

Vilken är tryckpumpen? Den pumpen som sitter i tanken skall jag byta, skall jag byta båda bränslefiltren? Finns 2st vad jag vet, ett i motorn och ett under/vid tanken, rätt?

Är troligast pumpen som gett upp, eller vad tror du? Med den infon du kunnat ta del utav
Vilken är tryckpumpen? Den pumpen som sitter i tanken skall jag byta, skall jag byta båda bränslefiltren? Finns 2st vad jag vet, ett i motorn och ett under/vid tanken, rätt?

Är troligast pumpen som gett upp, eller vad tror du? Med den infon du kunnat ta del utav
Tryckpumpen är den som sitter under bilen den i tanken hjälper bara till med matning av bränsle.
Du bör byta bägge bränslefiltren.

Jag tror att pumpen under bilen behöver bytas och troligen tankpumpen också.

Det bästa vore om du kunde kontrollera bränsletrycket med tryckmätare innan du börjar byta grejor.

Mvh GK
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]