Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedhuggarn
flygteknikern skrev:Hej Vedhuggaren
Vilket spjäll menar du?
Var sitter det?
Hur kommer jag åt detta?
Har bytt termostat 2 ggr, så det är uteslutet,
flygteknikern
Hej flygteknikern,

Spjällen sitter rakt nedanför vindrutan. Öppnar du upp huven så kommer du åt luftintagen. Det är en plastskena som sitter med clips. Sen är du inne vid spjällen.

Nu vet jag ju inte om du har garage eller har tillgång till något men du kan ju prova att ha bilen i ett varmgarage under en längre tid, tex 2 dygn, så att ett eventuellt fruset öppet spjäll smälter. För mig fungerade det. 8)

Kan kanske prova att blåsa med en hårtork ner i luftintagen men det lämnar jag inga garantier för :roll:

Hoppas att det löser sig
av flygteknikern
hej vedhuggaren
Tack för tipsen, skall kolla detta i morgon
(nu ikväll startade inte bilen, går runt-men tänder inte...säkringar hela för Engine och bränslepump, gissar på reläet för bränslepump, någon som har haft liknande problem?)
av dannes40t
Hej flygteknikern.. Gillar du att dona och fixa själv rekommenderar jag att du köper en sån där gul felkodsläsare ifrån biltema för några hundringar. Den funkar fint att koppla in i min bil iallafall. Jag har en S40 2,0T -99

Har läst ut flera koder med den. Koderna kan du sen hitta på obd-codes.com eller nått.

Skulle kunna vara att din kylvätskegivaren som börjat knasa och stryper bränsletillförseln så inte bilen startar.

Men det smidigaste vore att läsa ut en felkod.

mvh // Danne
av rymdblomma
Om tempen bara kommer upp till hälften sa är det termostaten eller motortemp givaren som är trasig. Eftersom den inte startar sa skulle det kunna vara tempgivaren (startmängderna är optimerade efter motortemp). Men eftersom dú inte fick värme i bilen sa är det ofta termostaten. Köpte du Volvo orginal termostat när du bytte? Jag har hört att det har varit problem med Biltemas termostat. Bytte själv termostat (Volvo orginal) pa min och har nu bra värme.
av vedhuggarn
rymdblomma skrev:Om tempen bara kommer upp till hälften sa är det termostaten eller motortemp givaren som är trasig. Eftersom den inte startar sa skulle det kunna vara tempgivaren (startmängderna är optimerade efter motortemp). Men eftersom dú inte fick värme i bilen sa är det ofta termostaten. Köpte du Volvo orginal termostat när du bytte? Jag har hört att det har varit problem med Biltemas termostat. Bytte själv termostat (Volvo orginal) pa min och har nu bra värme.

Det är inte termostaten som är felet. Har haft samma problem själv, och man kan byta termostat till döddagar om det är så, värmen kommer ändå inte tillbaka.

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]