Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dagens status:
Jag har nu bytt termostaten och kontrollerat glykol och vatten. Värmen är tillbaka och mätaren visar att motorn är på arbetstemperatur när jag kör Underbart! Men motorlampan/Miljölampan lyser fortfarande

Har också varit på Bilia och bytt kylfläktsrelä och detta hjälpte ingenting alls, lamprackaren lyser iallafall.
(Hoppas det var rätt bara, jag bytte de två reläer som sitter i säkringsboxen placerad i motorutrymmet. Eller finns det fler reläer placerade någonannanstans?).

Detta var för felkoden 516...
då var det bara en felkod till då - 314 (Kamaxelgivaren).

Jag skulle väldigt mycket behöva lite hjälp med den givaren...
Jag har försökt hitta någon sprängskiss, bilder eller beskrivningar om:
- ...hur den ser ut
- ...var den sitter
- ...hur man byter ut den
- ...var jag kan köpa en (ju billigare desto bättre)
- ...om det är något man ska tänka på vid bytet
(Har den även något annat namn då jag har sökt på Mekonomen, Laga, Biltema men får inte en enda träff...?!)

Om någon har någon bild på detta eller någon länk så jag kommer lite närmare att få bilen fixad vore jag evigt tacksam
Fick för mig att kamaxelgivaren bara är i bruk vid starten, någon som kan bekräfta? Är bilen svårtstartad? Kan vara en gammal kod som ligger kvar annars.

Den sitter iaf på motorns högra sida sett framifrån. Tror du får demontera fuelrailen och lite slangar tror jag.
Nej, det är väl just det - bilen startar hur bra som helst, går jämt och fint så jag känner mig ganska vilsen hur jag ska fixa det här just nu...
(Jag fick fram koden i torsdags och de släckte lampan och så men den kom tillbaka så koden borde väl vara aktuell antar jag...)

Eftersom jag bara fick fram de två felkoderna och ena är kollad så ska det väl snart kunna vara ordnat antar jag... Om jag väl byter den här delen, räcker det med att koppla bort batteriet i 10 minuter för nollställa databoxen så lampan släcks eller måste jag ta mig till en verkstad?

Då letar jag lite på motorsidan och ser vad jag kan hitta :)
Det verkar vara lite svårt att hitta delen bara... men får väl ringa runt några skrotar helt enkelt.
Inlägg nummer 2:
För att fortsätta skriva romaner och verkligen visa hur trög man är vad gäller detta så fortsätter jag i samma bana

Har dock förgäves sökt efter "Kamaxellägesgivaren" (Som jag hört att rätt benämning var) på
Skruvat.se /Mekonomen.se/Biltema.se/Bildelsbasen.se/Meca.se
(Det verkar vara omöjligt att hitta denna givare ny eller begagnad...)

De enda givare jag hittar är:
- Däcktrycksgivare
- Farthållare givare
- Gaspedal givare
- Givare Nivå Expansionskärl
- Givare Varvtal / Tändläge
- Hastighetsmätare givare
- Insugsluft Temperatur givare
- Kylfläkt givare
- Laddluftstryck givare
- Nivåvakt/givare Bromsvätska
- Nivåvakt/givare Kylarvätska
- Oljetryck givare
- Styrservo Tryckvakt/Sensor/givare
- Tank givare
- Temp givare
(Är det någon av dessa?)

Har däremot hittat en tråd vad gäller detta där de kallar Kamaxellägesgivaren för "Hallgivare" - är det samma del?
(Läget är dock oförändrat då jag ändå inte heller hittar delen på någon sida).
Jag har även hittat en sida där det beskrivs hur man byter en Hallgivare - Om det nu är den jag ska byta....?!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&p=337510
...och för det tredje hittade jag även någonting om att denna är fastnitad och är riktigt svår att få bort (?!) och därför bör man köpa en hel fördelare med hallgivare i... vilken fördelare är det, vad kan jag söka på för hitta denna (om det nu är den jag behöver, att det är samma sak som kamaxellägesgivare)

Ps. Är det här något som är speciellt till V40 eller används samma del till alla modeller av Volvo? Ds.
Det är tyvärr inte samma sak, finns ingen hallgivare på s/v40. Mektipset är dessutom från en 240 eller 740.

Hade jag varit dig så skulle jag kila ner till volvo och prata med killarna där, både i butiken och verkstaden. Skaffa dig lite litteratur som tex haynes (250 spänn på biltema) så får du ytterligare lite mer kött på benen.

Det är många bilar som har problem med lysande lampa nu när det är så kallt. I tex 850 V70 delen på forumet är det många som har problem. Jag tror att det kan ha med kylan att göra. Det blir dålig signal och lampan tänds. Jag vet inte om det är något vidare tips, men vänta tills det blir lite varmare ute det tänker jag göra med min 850 iaf.
Hmm... okej - tack för det. Jag får väl göra det antar jag. Tänkte försöka fixa det innan besiktningen bara...

Lampan har dock lyst redan innan det blev så här kallt... det är bara jag som är lite sen med att göra något åt saken :oops: så när lampan började lysa var det nog iallafall minst plus 10 grader... :oops:
Har nu hittat en kamaxellägesgivare på skroten - den är dock till en 97:a och inte Turbo (Jag har en 98:a och Turbo)... vill bara kolla om denna del kan vara kompatibel med min bil innan jag köper den, är det någon som har koll på sånt...

(Alla dumma frågor kan säkert hjälpa fler i framtiden kan man hoppas ;) )
Då är jag tillbaka från besiktningen... inte gick det att prata sig ur det där inte... ombesiktning nästa :(
Jag fick tillbaka avgasvärderna och Lambda-värdet hamnade på 1,01... detta borde väl innebära att det iallafall inte är lambdasonden som är felet med den lysande lampan...
Sedan är det juh det där med kamaxelgivaren - jag ska testa byta den men eftersom bilen går jämt och fint så känns det som om det heller inte är den det är fel på...Jag har hittat BOSCH-nummer på givaren om någon har VADIS (?) för se om det matchar... Numret var: 0 232 101 029
(Not. Om en kamaxellägesgivare från en V40 97:a utan turbo passar min bil - V40 98:a med turbo).

Det är följande motortyp jag har om någon undrar för se hur kompatibelt det kan vara:
V40 2.0 T (B4204T)... (Sedan är det väl en fyra som jag har...)

Fick från ett annat forum ett tips att jag skulle söka efter en liten fläkt med ett större slags relä med fjäderbelastning som det kunde vara fel på... denna skulle sitta framför det vänstra framhjulet (?)
Jag var nere vid bilen nyss och letade efter en fläkt och ett relä men hittar inte denna, men sen så vet jag inte heller riktigt vart jag ska leta... Är det någon som vet vad det är för del som det kan handla om och även vart den sitter.... är det i hjulhuset som denna ska sitta? (eller måste jag montera bort däcket, några kåpor, är det mer i motorutrymmet...? Bild skulle vara grymt fint :) )
Jag har tidigare köpt ett kylfläktsrelä då jag hade felkod på även denna.... (stor som två sockerbitar med 4 platta stift som har placeringen bland säkringarna i motoutrymmet) och bytt utan resultat... men när jag söker på Laga.se så kommer det upp en annan bild på ett kylrelä (Se bifogad bild) Kan det vara denna som han hänvisar till tro? (Om inte så är det någon som vet var denna lilla rackare sitter monterad...)

Välkomnar alla förslag :)

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]