Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av N0RBERG
christer.d skrev: Värme i en v40 är den sämsta jag upplevd i en bil för här uppe i norr kan det vara upp tex -35 som i dag -24.
Jag bor även jag i Norrbotten. Har en S40 -03. Upplever inte att värmen är dålig. Tvärt om så tycker jag den är ritktigt bra. Vet inte om motoralternativ eller fas spelar in på hur bra värmen är ?!

Det finns inga felfria bilar. Givetvis ska man vara nöjd med sin bil. Annars kan det vara bra att våga byta modell eller även märke om man så vill.
av Shift
Jag tycker att värmen är lite dålig, blir fort kallt vid golvet. Men inte så pass att jag tänker byta bil. Ska köpa lite isolermaterial istället.
av metalHJ
Gällande V40ins värme kan jag bara instämma, tycker också att värmen är riktigt dålig i den! När den väl uppnått sin temperatur så är det väl inget fel på underhållsvärmen, men att komma upp i värme kan ta en jävla tid. Kan bara jämföra med min 960 som blir varm på 5-10 minuter och det finns i stort obegränsat med värme oavsett hur kallt det är ute.

Och det är ju inte motortemperaturen det är fel på, utan helt enkelt en kass ECC anläggning i V40 bilarna.
Användarvisningsbild
av Fisch
Hm, jag upplever inte alls att det tar lång tid eller att det är kallt vid fötterna i min v40. Jag tycker snarare tvärtom faktiskt, det går fort är är jämn temperatur i bilen. Bor iofs vid mälaren och har sannolikt inte lika kallt som uppe i norr. Men i år har det varit riktigt kallt även här under långa perioder.

Ni som har dragit vid fötterna, har ni kollat så det kommer rikligt med varm luft? Inga tätningar som lossnat i torpedväggen? Eller otäta genomföringar genom torpedväggen?
av Lazy
metalHJ skrev:Gällande V40ins värme kan jag bara instämma, tycker också att värmen är riktigt dålig i den! När den väl uppnått sin temperatur så är det väl inget fel på underhållsvärmen, men att komma upp i värme kan ta en jävla tid. Kan bara jämföra med min 960 som blir varm på 5-10 minuter och det finns i stort obegränsat med värme oavsett hur kallt det är ute.

Och det är ju inte motortemperaturen det är fel på, utan helt enkelt en kass ECC anläggning i V40 bilarna.
Var uppe i Dalarna i helgen (-8grader) och åkte med min dotters v40 2,0T-02 och vi hade full värme i stolar o kupé efter ca.7-8min, det tycker jag är helt ok?
av christer.d
Ser att det är fler som har samma problem dålig värme i v40/s modeller
Jag förstår inte farför man säger att jag har värme i min v40 åk och testa ett annat märke så kommer ni att inse det.
Volvo skulle ej ha släppt ut på marknaden dessa bilar alls bara dåligt ryckte.
För kollar man tex volvo v50 där finns det värme som är i över klass varmt i -28 är det bastu i bilen vid ecc på 24grader
av christer.d
Ynot skrev:
metalHJ skrev:Gällande V40ins värme kan jag bara instämma, tycker också att värmen är riktigt dålig i den! När den väl uppnått sin temperatur så är det väl inget fel på underhållsvärmen, men att komma upp i värme kan ta en jävla tid. Kan bara jämföra med min 960 som blir varm på 5-10 minuter och det finns i stort obegränsat med värme oavsett hur kallt det är ute.

Var uppe i Dalarna i helgen (-8grader) och åkte med min dotters v40 2,0T-02 och vi hade full värme i stolar o kupé efter ca.7-8min, det tycker jag är helt ok?
-8 är väl inte kallt måste man ha fullt ös på värme då så kan du tänka dej då -30 hur värmen är då?
av Lazy
Min dotter säger att hon inte märkt någon större skillnad med att få upp värmen i bilen när det var -21för någon vecka sen.
av metalHJ
Smaken är som baken, delad! Jämför jag med min 960 tycker jag värmen i V40'in är undermålig... Det tar för lång tid att arbeta upp en jämn stabil temperatur enligt mitt tycke. En större fläkt kanske hade avhjälp problemet? I 960'in fläktar det på bra mycket mera på max, än vad det gör på V40'in.

Sen tycker jag framrutan immar igen för enkelt, minsta lilla fukt och jag måste köra på defroster läget bra länge vilket gör att värmen inte fördelas något bra. Bästa värmen uppnås ju genom att ha det varmt vid fötterna, då värmen som bekant stiger och skapar en trevlig atmosfär i kupén.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]