Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
mattiasg skrev:jag tänkte att eftersom arbetstemperaturen är 78-80 vid 0-gradigt och uppåt så är skillnaden inte så stor och därför antog jag att termostaten borde fungera korrekt. Menar du att eftersom den är gammal reagerar den långsammare och det ger mig sämre värme i kupen?

Är jag helrt ute och cyklar med min AC-kylmedie-fråga?
Ja, det kan vara så. I de allra flesta fall är det termostaten som spökar när temperaturen inte öppnås.
av Blender
Har märkat av att de kommer inte alls samma varma luft från mitten som de gör från sidorna när man har reglagen på auto.. Ska de vara så ?? De är märkbar skillnad.. "fryser om höger handen" :)
av PJ
Blender skrev:Har märkat av att de kommer inte alls samma varma luft från mitten som de gör från sidorna när man har reglagen på auto.. Ska de vara så ?? De är märkbar skillnad.. "fryser om höger handen" :)
Vet inte om det ska vara så, men det är likadant för mig (V40 2,0t -00) jag brukar stänga utblåsen vid mittkonsollen på vintern.. Håller med om att det är bättre flås i fläkten på v70 (som jag oxå kör regelbundet) jämfört med v40in. Men så dåligt att man behöver frysa upplever jag inte att det är, i -25 så håller i alla fall min kärra framrutorna isfria och man kan åka i kortärmat när den blivet varm, bakrutorna fixar den dock inta att hålla isfria i dom temperaturerna (men det fixar inte v70in helt och hållet heller)
av mattiasg
Gjorde ett snabbprov nu i morse. Jag körde som vanligt med acn på 22 grader. motortemp 76 grader.

vred upp reglaget till maxvärme och bara 30 sekunder senare var tempen nere i 70.

Kan jag utesluta att det nu handlar om en inte helt fungerande termostat?

Behövs det några packningar när man gör bytet av termostat?

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]