Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jörgenLA
Hej Willis.
Angående lukten av bränt som du känner när du pressar upp bilen i varv.

Du får göra en liten felsökning av det.
Känner du lukten av bränt när bilen är varm? Eller känner du lukten av det just när du pressar bilen hårt.
Eller tar det ett tag, dvs att du känner lukten av bränt en stund efter att du pressat bilen.
Hur mycket oja drar din bil när du kör aggressivt?

Om lukten kommer när bilen är varm så är det något klet/olja som ligger på någon del i motorrummet som blir varm, typ gammalolja på avgassystemet.

Om du känner lukten av bränt när du pressar bilen så är det troligen motorolja som läcker, ju mer varv som du får upp bilen i desto mer tryck är det i oljesystemet, och det kommer ut olja från någon packning.
Om du känner det direkt när du gasar så sprutar det nog olja på avgassystemet, och om det tar en stund så är det nog så att det rinner ned på något som är varmt.

Jag tolkar iaf det du skriver som om du känner den brända lukten direkt när du gasar på :)
Min gissning är att det läcker olja från oljereturen.
Troligtvis är det packningen mellan motorn och oljereturen som kommer från turbon som behövs bytas, kostar väl 20 kr för packningen.
Åk in på en gör-det-själv-mack och lyft upp bilen och ta en titt på motorn, kolla om och var det har runnit olja. Då kan du iaf göra en första felsökning.
Kom ihåg att pressa bilen lite när du kör till macken så att du får ett nytt och fräscht oljespår att följa :)
Oljereturen sitter på baksidan av motorn, dvs mot kupén, ganska högt uppe på motorn. Men det kan ju vara andra saker också som är boven i dramat.
Varför jag gissar på oljereturen... om den läcker så kommer det att spruta olja direkt på avgassystemet, samt att den packningen brukar ha en tendens att ge vika efter ett tag. Men det kan ju vara något helt annat som läcker...

Och du, ta och tvätta bilen och fixa de andra sakerna som kanske behövs när du ändå är på en gör-det-själv-mack.. dumt att betala ~60 kr/halvtimme för att bara hissa upp bilen :)
av Willis
jörgenLA skrev:Hej Willis.
Angående lukten av bränt som du känner när du pressar upp bilen i varv.

Du får göra en liten felsökning av det.
Känner du lukten av bränt när bilen är varm? Eller känner du lukten av det just när du pressar bilen hårt.
Eller tar det ett tag, dvs att du känner lukten av bränt en stund efter att du pressat bilen.
Hur mycket oja drar din bil när du kör aggressivt?

Om lukten kommer när bilen är varm så är det något klet/olja som ligger på någon del i motorrummet som blir varm, typ gammalolja på avgassystemet.

Om du känner lukten av bränt när du pressar bilen så är det troligen motorolja som läcker, ju mer varv som du får upp bilen i desto mer tryck är det i oljesystemet, och det kommer ut olja från någon packning.
Om du känner det direkt när du gasar så sprutar det nog olja på avgassystemet, och om det tar en stund så är det nog så att det rinner ned på något som är varmt.

Jag tolkar iaf det du skriver som om du känner den brända lukten direkt när du gasar på :)
Min gissning är att det läcker olja från oljereturen.
Troligtvis är det packningen mellan motorn och oljereturen som kommer från turbon som behövs bytas, kostar väl 20 kr för packningen.
Åk in på en gör-det-själv-mack och lyft upp bilen och ta en titt på motorn, kolla om och var det har runnit olja. Då kan du iaf göra en första felsökning.
Kom ihåg att pressa bilen lite när du kör till macken så att du får ett nytt och fräscht oljespår att följa :)
Oljereturen sitter på baksidan av motorn, dvs mot kupén, ganska högt uppe på motorn. Men det kan ju vara andra saker också som är boven i dramat.
Varför jag gissar på oljereturen... om den läcker så kommer det att spruta olja direkt på avgassystemet, samt att den packningen brukar ha en tendens att ge vika efter ett tag. Men det kan ju vara något helt annat som läcker...

Och du, ta och tvätta bilen och fixa de andra sakerna som kanske behövs när du ändå är på en gör-det-själv-mack.. dumt att betala ~60 kr/halvtimme för att bara hissa upp bilen :)
Tackar så hemskt mycket för informationen, kanon! :D
Tar hand om tipsen och ska kolla upp det a.s.a.p!

Jag vet faktiskt inte hur mycket olja bilen drar, men temperaturen för den är exakt i mitten på mätarn som den ska iaf.
av jörgenLA
Hej.
Hur mycket olja den drar får man ta med ett höftskott, man får kolla på oljestickan då och då.
Man ska ju kolla varje gång man tankar enligt instruktionsboken.. om man nu kommer håg det ( jag brukar synda på den biten :) )
Då får man en känsla om den drar olja eller om det är mer eller mindre konstant nivå.

Om Mätaren visar på normal arbetstemperatur (tempen är i mitten av mätaren) så har du inga problem med kylningen av motorn mm.
Men det kan ändå vara så att du har dåligt med olja, för den mätaren mäter bara tempen på oljan inte nivån.
Om du nu känner lukten av bränt och det är så att det är olja som läcker så tappar du olja varje gång du kör.
Kolla hur det ser ut på oljestickan.. om du har nyss kört bilen så vänta i 10 min innan du kollar, då får du ett bra värde på nivån.. oljan behöver rinna ner i tråget igen för att man ska se vilken nivå man har.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡