av Volvotjejen79 - tor 19 nov 2009, 22:09
- tor 19 nov 2009, 22:09
#343738
Ja man blir ju lite trött när man lägger ner den ena tusenlappen efter den andra men ändå blir det inte bra och bilen kommer med nya problem. Skriket va mestadels i ren desperation :-DD
Hade du frågat om denna 960 i våras hade jag nappat direkt, men nu måste jag nof hålla kvar vid v40 tills jag har råd att byta om några år. Vi kan hålla kontakten så kanske du är intrs då :lol:
Det står volvo på plastlocket, tror det är volvo elelr renaultmotor i den.
Avgaserna är i normal färg, bara lite mera då det är kallt ute annars syns den knappt. Ingen färgsskiftning syns.
Den tappar styrka i uppförsbacken men sen på rakan eller annat går den som vanligt.
Den rycksuger om man säger, svårt att förklara, i början då man kör, sen går den bra ett tag sen börjar den igen om man stannar vid en korsning o ska börja gasa igen, då suger det o rycker liksom att bilen inte kommer framåt i ngr sek sen går den framåt men det tar lång tid innan man får upp hastigheten jämnfört med innan.
Luktar inte bränt,den dricker inte olja eller glykol, inget konstigt hörs med motorn vad gäller ventiler. Det kommer mer rök när motorn är kall. Det är en liten svart sak som sitter i motorrummet som ska gå i 48sek för att värma upp motorn vid kallkörning, den låter skumt, som ett flygplan som ska lyft. det låter i ca 2-3min sen tystnar den.
Jag hoppas att alla frågetecken blir raka så att jag får bilen att funka normalt...
tack för all hjälp!
metalHJ skrev:Skriker, vad ska du ha för bilen?Hejsan!Behöver en pendlarbil åt tjejen, då dagarna är ganska lugna nu har jag lite tid över att skruva lite! Du kanske vill ha en 960? Maskinellt felfri, men behöver sig en omgång kärlek utvändigt.
Jag är inte helt haj på motorkoderna än vad gäller S/V40, därför undrar jag bara snabbt om du har Mitsubishi motorn, eller Volvos egna utveckling? Mitsubishi/GDI motorn brukar betecknas 1.8i, och dessa motorer har stora problem med att de sotar igen. Om det är som du säger att du tappar styrka, kan jag direkt koppla till en igensotad motor.
Suger och ryker när du kör? Hur menar du med "suger"? Är det vit, svart eller blåfärgad rök? Luktar det bränt? Dricker bilen glykol eller motorolja? Tickande ventiler? Någon skillnad i motorgången/röken om bilen är kall eller varm? Liknande detaljer är skitbra om du försöker ta reda på, så ska du se att vi kommer lyckas bena ut problemet
Ja man blir ju lite trött när man lägger ner den ena tusenlappen efter den andra men ändå blir det inte bra och bilen kommer med nya problem. Skriket va mestadels i ren desperation :-DD
Hade du frågat om denna 960 i våras hade jag nappat direkt, men nu måste jag nof hålla kvar vid v40 tills jag har råd att byta om några år. Vi kan hålla kontakten så kanske du är intrs då :lol:
Det står volvo på plastlocket, tror det är volvo elelr renaultmotor i den.
Avgaserna är i normal färg, bara lite mera då det är kallt ute annars syns den knappt. Ingen färgsskiftning syns.
Den tappar styrka i uppförsbacken men sen på rakan eller annat går den som vanligt.
Den rycksuger om man säger, svårt att förklara, i början då man kör, sen går den bra ett tag sen börjar den igen om man stannar vid en korsning o ska börja gasa igen, då suger det o rycker liksom att bilen inte kommer framåt i ngr sek sen går den framåt men det tar lång tid innan man får upp hastigheten jämnfört med innan.
Luktar inte bränt,den dricker inte olja eller glykol, inget konstigt hörs med motorn vad gäller ventiler. Det kommer mer rök när motorn är kall. Det är en liten svart sak som sitter i motorrummet som ska gå i 48sek för att värma upp motorn vid kallkörning, den låter skumt, som ett flygplan som ska lyft. det låter i ca 2-3min sen tystnar den.
Jag hoppas att alla frågetecken blir raka så att jag får bilen att funka normalt...
tack för all hjälp!
