Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

metalHJ skrev:Skriker, vad ska du ha för bilen? :wink: Behöver en pendlarbil åt tjejen, då dagarna är ganska lugna nu har jag lite tid över att skruva lite! Du kanske vill ha en 960? Maskinellt felfri, men behöver sig en omgång kärlek utvändigt.

Jag är inte helt haj på motorkoderna än vad gäller S/V40, därför undrar jag bara snabbt om du har Mitsubishi motorn, eller Volvos egna utveckling? Mitsubishi/GDI motorn brukar betecknas 1.8i, och dessa motorer har stora problem med att de sotar igen. Om det är som du säger att du tappar styrka, kan jag direkt koppla till en igensotad motor.

Suger och ryker när du kör? Hur menar du med "suger"? Är det vit, svart eller blåfärgad rök? Luktar det bränt? Dricker bilen glykol eller motorolja? Tickande ventiler? Någon skillnad i motorgången/röken om bilen är kall eller varm? Liknande detaljer är skitbra om du försöker ta reda på, så ska du se att vi kommer lyckas bena ut problemet :wink:
Hejsan!
Ja man blir ju lite trött när man lägger ner den ena tusenlappen efter den andra men ändå blir det inte bra och bilen kommer med nya problem. Skriket va mestadels i ren desperation :-DD
Hade du frågat om denna 960 i våras hade jag nappat direkt, men nu måste jag nof hålla kvar vid v40 tills jag har råd att byta om några år. Vi kan hålla kontakten så kanske du är intrs då :lol:
Det står volvo på plastlocket, tror det är volvo elelr renaultmotor i den.
Avgaserna är i normal färg, bara lite mera då det är kallt ute annars syns den knappt. Ingen färgsskiftning syns.
Den tappar styrka i uppförsbacken men sen på rakan eller annat går den som vanligt.
Den rycksuger om man säger, svårt att förklara, i början då man kör, sen går den bra ett tag sen börjar den igen om man stannar vid en korsning o ska börja gasa igen, då suger det o rycker liksom att bilen inte kommer framåt i ngr sek sen går den framåt men det tar lång tid innan man får upp hastigheten jämnfört med innan.
Luktar inte bränt,den dricker inte olja eller glykol, inget konstigt hörs med motorn vad gäller ventiler. Det kommer mer rök när motorn är kall. Det är en liten svart sak som sitter i motorrummet som ska gå i 48sek för att värma upp motorn vid kallkörning, den låter skumt, som ett flygplan som ska lyft. det låter i ca 2-3min sen tystnar den.
Jag hoppas att alla frågetecken blir raka så att jag får bilen att funka normalt...
tack för all hjälp! :wink:
Hej, i dag är jag sjuk o har därför tittat in i många trådar jag inte annars skulle titta på (jag är uttråkad)

Rubrike till denna tråd til talarmig inte, så jag har hoppat över den !

sen är det som redan nämts helt omöjlig att diskutera om vi ska hata fram o tilbaka mellan en massa olika fel.

ABS fel. ta o mät om stora strömkabeln till ABS styrenheten har ström, den är troligtvis avergad på flera ställen , på sträckan där den går ner o rundar kylaren som ett U runt själva kylaren (den är inne i en kabelhärva med flera kablar.)

finns det ström vid vänster hjulhus, men inte vid abs styrenheten, så dra en ny kabel
Antar att du den pratar om bakluckans tätnings list. den har rostat sönder på din bil o då köper man en ny eller fräch begagnad.
en bil kan vara orkeslös på grund av många olika saker. fel bränsle luftblendning (vilket kan ordakas av luftmesemätare, lekagen på massa saker, eler bränslepump)
Sen kan det var stopp i avgas systemet (trasig kat)
& massa mer saker
bränslefiltret sitter med en stor slangkläma, köp en ny & klip av den andra, sen kan du byta bränslefilter (var försiktig med snabbkopplingarna)
CarMan skrev:bränslefiltret sitter med en stor slangkläma, köp en ny & klip av den andra, sen kan du byta bränslefilter (var försiktig med snabbkopplingarna)
Hejsan!
Tack för alla tips!
Jag o min brosa har bytt bensinfilter idag, de va lite knöligt att få av hållaren men det gick. Så jag byte ut hållaren till en ny. Vi har kollat så att inget läcker, fick på snabbkopplingarna som de satt förut och de klicka till. Sen provade vi att dra i dom men de satt fast som de skulle. Jag har dock inte kört bilen efter detta förutom att köra igång motorn för att kolla att allt funka o inget läckte.
Får hoppas att detta hjälper emot ryckningarna.
CarMan skrev:en bil kan vara orkeslös på grund av många olika saker. fel bränsle luftblendning (vilket kan ordakas av luftmesemätare, lekagen på massa saker, eler bränslepump)
Sen kan det var stopp i avgas systemet (trasig kat)
& massa mer saker
Hej igen!
Det ser inte ut som om det är läckage någonstans och inga varningslampor är tända vad gäller allt annat förutom abs.
Vi har kollat avgassystemet och det verkar inte vara stopp den är som den var innan detta började.
Nästa anhalt blir ant att titta på bränslepumpen.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]