Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cul8r
Ang tickande ljudet så läste jag i boken för några dagar sen att detta uppstår innan rätt oljetryck.
ur boken iof 2.0t 99 "motorn har själv justerande ventiltryckare ,vilket gör att att ventilspelet är självjusterande under några sekunder efter start medan motorns oljetryck byggs upp kan de hyrdrauliska ventiltryckarna ge ifrån sig ett tickande ljud."
av cul8r
jo det är ju det som är det kluriga att den tickar så länge iof min tickar oxå men inte så länge kanske nån minut på sin höjd nu när det har blivit kallare +5 & neråt kanske nog svänga förbi nån verkstad & höra precis som dom andra säger tidigare kostar inget att fråga runt lite :)
av beije
Hej igen,

cul8r: Jo jag tänkte att jag skulle föra den till en verkstad och berätta om problemet byta olja och se ifall de har något urrensningsmedel för maskinen ifall det är pga. sot som dne har börjat ticka.
Igår kväll lät jag bilen svettas lite mera än va jag vanlig låter den göra, och imorse tickade motorn mycket lägre och under mycket kortare tid. :)
Användarvisningsbild
av Tantan
Då kanske du är ngt på spåren :D Har du provat någon bränsletillsatts??
av Shift
I med etanol!
Kostar 9kr/l när tillsatsterna kostar typ 200kr/l, trots att de mer eller mindre gör samma sak.
av beije
Hej :)
Nu har jag varit till mekanikern angående klickande och tickande :)

Nästa måndag kommer jag att föra in bilen så tar dom och först lägger in Forté Motor Flush i oljan, kör runt med den i 45 minuter, tömmer ut den gamla oljan och lägger in nytt, sedan sätter dom in Forté Top End Treatment i bensin och låter bilen köra på det så att det rensar ut eventuell sot.
På samma gång får mekaniker känna på hur bilen uppför sig och säga till ifall det är något annat som behöver åtgärdas, med lite tur så kommer denna kur att iaf. få bort tickandet från maskinen.

Pris: 150€-200€ (~1500kr - ~2000kr)

Den oljan som jag just nu har i är (För de nyfikna);
Castrol SLX Prof. 0W30 Longtec

Jag återkommer med hur detta äventyr slutar när jag har mera information, så att de som eventuellt har samma problem hittar en lösning.
Men jag önskar gärna mera svar och input överlag då jag gärna vill veta mera om min S40 och dess "familjesjukdomar". ;)

Forté Motor Flush:http://www.forteuk.co.uk/Advanced_formula.htm
Forté Top End Treatment: http://www.forteuk.co.uk/Top_end.htm

edit:
La till länkar :)
av beije
Hej,
Tänkte jag skulle uppdatera lite nu efter att oljan har blivit bytt.
Tickande verkar var borta, man hör det ännu väldigt svagt då maskinen är kall, men mekanikern på verkstaden sa att den kan ta ett par dagar innan det är helt borta.

Så för nästa person som har samma problem så verkar detta ha hjälpt mej.

Mina andra problem är tillsvidare olösta ännu :( men jag har ny tid hos mekanikern 1 december, då ska bakre bromsarna bytas och några bussningar vid växellådan.
av metalHJ
En budget variant av motorflush är att tillsätta någon/några deciliter diesel i motoroljan och låta motorn arbeta runt detta några minuter. Sedan tömma ur hela systemet och tillsätta ny olja. Diesel har ju en smörjande effekt samtidigt som det rengör effektivt!

Är man riktigt våghalsig kör du runt motorn med ren diesel, alltså tömmer ur motoroljan och tillsätter bara diesel! Starta och låt gå på tomgång i 20-30 sek. stäng av och töm! Lämnar dock inga garantier för detta ingrepp, men är man försiktig går det och rengör grymt effektivt till en väldigt överkomlig summa pengar. Jag var dum nog att våga mig på detta med en Golf jag hade, och resultatet blev väldigt bra. Motorn gick klockrent efter, inget tickande eller andra missljud! Men som sagt, sistnämnda på helt egen risk :wink:
av beije
Hej igen, tänkte upp:a tråden lite :)
Först och främst så har jag märkt nu på hösten att bilen knackar i ett jämt intervall från 900RPM och uppåt när bilen är varm, ljudet är ganska lågt men man det låter ungefär som när någon knackar på en träbit och väldigt svagt. Jag hörde med en verkstad men de sa att de inte egentligen kan göra något innan ljudet blir kraftigare eller att något slutar att fungera. Ljudet kommer från högersidan av motorutrymmet (från förarens synvinkel). dvs. vid kamremmen, generatorn osv.
Känner någon till detta fel?
Man hör det inte då man har upp motorhuven då ljudet dränks av allt annat, men man hör det från hjulhuset och även inifrån bilen.
Orsaken varför jag upp:ar denna fråga är eftersom ljudet har blivit kraftigare.
Ljudet försvinner även helt för en stund ifall man varvar upp maskinen till >4000RPM för en sekund eller mindre.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]