Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magwal
Så är snart min VVT enhet (och kamrem) också bytt! Skall hämta bilen imorgon och ser fram emot att få åka i en bil som inte skramlar och låter som en gamal diesel.........

/Magnus
Användarvisningsbild
av e5frog
1566 kostar VVT-enheten på BIlia i Kungälv.

12500 kronor vill de (Bilia Kungälv) ha för VVT-enheten, ny kamrem och arbetet att montera dessa!!?

Var i Malmö var det man kunde byta för 6000 kr?
Jag skulle inte ha något emot att spara 5800 (bensinen fram o tillbaks avräknad).
av juste
Jag fick bytt vvt-enhet, Kamrem + spännrulle, generatorrem, service 13000mil, byte av bromsslangar fram, byte av bromsvätska för ca 12000kr. Jag fick specificerat att vvt-enheten skulle kosta ca 6000kr att byta. Vid samtidigt byte av kamrem sparade man ca 2000 för arbetet med denna.
Detta var på Bilia Jägersro.
Användarvisningsbild
av e5frog
Jag har mejlat de också och frågat, så får vi se vad de svarar...
Användarvisningsbild
av e5frog
Verkar oklart vad som avses med VVT-enhet, antingen är det en ventil som kostar 400 kr i arbetskostnad att byta (vet inte vad ventilen kostar) eller drevet/rulle som kostar 1566 kr och 6200 i arbetskostnad. Totalpriset landar kring 10000 i så fall, vet inte varför de drog till med 12500 från början. Bilia i Malmö/Jägersro uppgav 7145 kr som arbetskostnad så man vet inte riktigt hur det ligger till...

Nåja, det är bilfirman som får pröjsa...
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur kan man konstatera om den är trasig och vad påverkar det om den är det?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
e5frog skrev:Bilen låter så här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=48365

Exakt vad felet är får de väl kolla på bilverkstan sen.
Menas det högst anmärkningsvärda ljudet, Bupp, brrrrrr......Bupp, brrrrr......Bupp, brrrrrr ? Sicket j-vla oljud.

/Martin
Användarvisningsbild
av e5frog
Jo i ena filmen kommer det och går, i den andra så är det ljudet "på" hela tiden. Den ska inte låta som en diesel vid tomgång...

När man kör så varierar det, ibland låter det inte alls, ibland hela tiden och ibland stötvis, det beror väl på vilket varv och belastning man har antar jag.

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]