Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Jag kör på den oljan i min bil och jag tycker att den är bra. Tror det inte spelar så stor roll du tankar på i bilen, bara det är en helsyntet då du har turbo.

Det sitter ingenting i vägen för filtret eller pluggen, bara "plug and play" :wink:
Användarvisningsbild
av tompa76
Byta var 500 Mil du måste vara rik killen.. Låter onødigt en olja klarar gott mkt mer... Æven om man ær pedant de ær ju volvo du kør...
av mange32
tompa76 skrev:Byta var 500 Mil du måste vara rik killen.. Låter onødigt en olja klarar gott mkt mer... Æven om man ær pedant de ær ju volvo du kør...

rik o rik nja inte direkt.....500 mil eller två byten per år tycker jag är ganska ok......samt så vet man ju att alt e tipptop och ett oljebyte är ju inga dyra kostnader precis................anser jag :oops:
Användarvisningsbild
av gaggi77
Dagens motoroljor klarar mycket mer upp till 3000 mil utan att byta. Det har jag fått höra från en kille som jobbar på en volvo värkstad. SHELL och CASTROL 5W-40 klarar mycket mer...
av mange32
japp jag vet oxå att oljorna klar mkt mer i dagens läge.......dock kommer jag byta 2 gånger per år ändå.............altid gjort kommer altid göra :wink: sen får var o en tycka som dom vill.........

att tänka på är att en motor med turbo sliter 2 gånger så mkt på oljan då inte bara motorn ska smörjas o kylas turbon ska ha detsamma med
vet precis vad som händer när en syntet olja börja förlora sina egenskaper o då går det fort .....
av pethal
Hallå!
Förlåt en okunnig, har just köpt en S40 2,0T, 03 och ska byta olja men jag kan inte se vart oljefiltret sitter, någon som kan hjälpa mig.
Tack på förhand ;-//
Användarvisningsbild
av kendough
Antar att det ser lika ut som på min.. Det sitter en svart rund kåpa framtill på blocket sett underifrån då såklart.. Ska precis grejja samma sak på min och va iväg till biltema och köpte en filterbortdragare som passar dessa filterkåpor då det ju är ett insatsfilter:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76198

Problemet är att jag tydligen inte hade nån hylsnyckel (3/8") som det ska vara till denna bortdragare.. Detta märkte jag när jag stod me bilen hissad på gds:en.. som tur va inte tömd på olja :)

Mvh K
Användarvisningsbild
av Fisch
Använd livremmen istället så slipper du köpa verktyg :)

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]