Om du vill se lite bilder från min xenonkonvertering kan du kolla här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&#p212630
Kanske kan vara till nån hjälp. :)
Moderator: Moderatorer
Björn79 skrev:Hej!Finns det något lättare sätt? Testade idag, men det är ju OMÖJLIGT att komma ner till dem nedre muttrarna och få på dem igen går ju aldrig. Men eftersom parkeringsljuset sitter inne i den dosan där det står "High Voltage. Danger to Life" så måste man ju enkelt bara kunna skruva loss den?
Har gjort precis det du tänker göra och det är inte "bara"...
Tändningen avstängd och nyckeln urplockad för att undvika stötar, sedan måste strålkastarna demonteras.
Plocka först bort blinkersen för att komma åt de två M6 muttrarna med 10mm fattning där bakom. Demontera sedan de två M6 muttrarna som sitter på motsatt sida men bakåt mot motorn. Efter det följer en hel del lirkande och svärande innan insatsen är bortplockad, när du fått ur den är det lättare att komma åt att lossa elkontakten till strålkastaren. När den väl är bortplockad kan man lägga den på arbetsbänken och det blir lättjobbat :) Ballasten med hållare måste demonteras, sitter med Torx skruvar. Sedan kommer du åt att byta parkeringslampa.
Jag har haft bort mina strålkastare 2 ggr, ena gången för att stoppa i nya parkeringslampor (blev LED) och andra gången för att montera Xenon i helljuset. Jag har även skurit bort en liten bit plast på stötfångaren för att underlätta demontering/montering, inget som syns när motorhuven är stängd. Är även ett tips at börja med höger strålkastare, den är något lättare att demontera/montera, kan vara bra att "öva sig" på den först :)
Jag kan STARKT rekommendera alla med Xenonljus original att montera LED i parkeringsljuset, dels för att det blir snyggare givetvis, men huvudsakligen för att de håller mycket längre och man förhoppningsvis slipper byta de igen.
Lycka till!
BoHo skrev:Inte alls svårt. Ta bort ballasten (stora metallkumpen märkt High Voltage) genom att lossa skruven under (torx). Ta bort gummitätningen och dra sedan lamphållaren rakt ut. Satt ganska hårt på min bil så jag tog en liten tång och drog med. Har iofs V40 inte S40 men antar att det ser likadant ut. Pilligare är det på passagerarsidan men det går om man tar lite tid på sig. Har aldrig demonterat hela lamphuset för detta.Tackar BoHo!
Dosan du talar om sitter endast fast med en plasthållare som lätt lossas i underkant. Sedan bara att lyfta bort denna. Ingen högspänning om du håller den på utsidan . Gen fan i att pilla i kontakter och sånt bara. Jag brukar personligen koppla från batteriet för att vara på säkra sidan. Glöm dock ej radiokoden om du skulle göra så
Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]