Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
fraazze skrev:Hej!

Volvo brukar ha utbytes turbo för ca 3000kr :-)-)
Inte mer?!
Kollade lite i biltemakatalogen igår och såg att de hade för 4000. Inte till S/V 40 iofs.
av Ivenblixt
Nu är jag nere i gropen och kikar, och jag vet inte riktigt hur jag ska utröna om det är turbon. Jag hinner inte plocka ner den ikväll då jag ska använda bilen imorgon en längre tripp. Jag öppnade och kikade i luftkanalen från turbon för att se om det var oljigt där, vilket det inte var. Men kanske det är så att om den läcker så läcker den ut i avgaserna från turbon? Men det vet jag inte hur jag ska hitta.

Så då tänkte jag att jag åtminstone ska kika på det där med vevhusventilationen, men jag HITTAR inte vart den sitter! Min Haynes-bok hittar jag inte heller... Någon som kan beskriva hur jag går tillväga?

Mycket tacksam för hjälp snarast då jag är ute i smörjgropen nu och letar...
av Ivenblixt
Nu har jag varit i kontakt med en verkstad som tidigare kikat på bilen, innan jag ägde den, och tydligen har tidigare ägaren varit inne för detta tidigare (sketans att han höll undan det för mig...) men då hade dom trott att det var tilloljeröret som läckte men när han hörde hur den drog olja så trodde han också att det var turbon så det blir till att byta den tror jag. Måste bara hitta en för en vettig peng.

Kojje, du skrev att packningen för oljereturen skulle bytas i samband, är det något mer som bör bytas när man ändå har den borta? Är det bara att vända sig till Bilia för att få tag på den? Hittar inte på Mekonomen eller biltema...
av fraazze
Jag bytte packningen till oljereturen på min för ett litet tag sedan. Jag införskaffa min på volvo. Ett tips är att det sitter en packning till på samma rör men som sitter mot turbon. kanske lika bra att byta den med :-)-)
av Ivenblixt
Tack för tipset. Ska göra det!

Ett annat bekymmer jag har är ett tickande. Jag skulle i normala fall säga att det är ventiltickande, men hoppas lite på att det kan ha något med turbon att göra. Det tickar i takt med motorvarvet så det lutar väl kanske åt ventilerna ändå... Det känns dessutom som att det blivit lite värre nu när jag kört bilen med sån oljeåtgång. Vid ett par tillfällen har jag inte hunnit fylla förens oljenivån kommit under stickan, men aldrig så lågt att oljelampan börjat lysa. Kan den ha tagit stryk av det så att tickandet blivit värre?
av Ivenblixt
Länge sen jag skrev något här nu, och det är för att det inte hänt något, förrns nu... Jag hittade en turbo från en skrot för 1500:- som jag bytte nu i helgen. Bytet gick väldigt smidigt. Nu vet jag inte riktigt om det blivit bättre än. Jag vågar inte säga något om förbrukningen förrens jag kört lite mer, och framför allt kört lite "hårdare". Den ryker däremot fortfarande, men det är ljus rök. En bekant som jobbat som meck sa att den verkar gå fett. Vad gör man åt sånt på "moderna" bilar?
Ett tickande som brukade komma vid nollbelastning vid låga varv är borta, så nån nytta gjorde bytet i alla fall.

En annan sak jag märkte var att jag verkar ha ett litet undertryck när jag lyfter på oljelocket så kanske det är bra att se över vevhusventilationen oavsett...

Jag återkommer med hur oljeförbrukningen ser ut efter en långtripp till helgen.
av Ivenblixt
Kylarvattnet såg normalt ut. Jag tömde kylarsystemet, i alla fall nästan hela, i samband med bytet. Såg lite mörkt ut men inte oljigt.

Någon som vet om det där med undertrycket är normalt? Någon som testat på sin "friska" V40?
av Ivenblixt
Nu har jag konstaterat att bilen fortfarande drar olja och ryker vid hård belastning, så nu tänkte jag kolla vevhusventilationen. Jag har hittat Haynesboken så den är säkert till nytta. Där stod något om flamskyddet som på de första modellerna skulle bytas med jämna mellanrum men att dom vid skrivande stund inte hade det klart om man skulle behöva byta det så ofta. Någon som vet något om detta?

Jag har inte hittat hur jag kommer åt vevhusventilationen, och där var boken tyvärr inte till någon nytta... Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]