Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fraazze
Jag lämnade in den på volvo i februari för byte. Men den var så efter bytet med. Jag blev lite skeptisk när jag kom hem så jag plockade av rattkåpan och sladden till antennringen såg inget vidare ny ut. det kunde jag konstatera i och med jag felsökt lite själv innan. Så man undrar ju i bland om den nånsin blev bytad. Jag väntade utanför och kollade in emellanåt och nu när jag tänker efter så undrar jag hur han vågade koppla bort airbagen med batteriet påkopplat i och med att du måste plocka bort ratten för att komma åt den. För klockan och trippmätaren var inte nollad och det blir dem när man kopplar bort batteriet. Man kanske ska ge sig på att byta den själv nån dag för att vara på den säkra sidan. Men vad hade du för symptom när din bil strulade??
av juste
fraazze skrev:Jag har ett litet startproblem med min bil. Det är så att var 6:e gång jag ska starta bilen så tänder motorn typ 1-sekund sen dör den. Då slår jag på tändningsläget och väntar på alla lampor ska släckas sen tillbaka till radioläget och sen startar direkt då vill den starta helt plötsligt. ??:-/ Och det här lustiga problem dyker alltid upp 2 gånger i rad efter 6 felfria starter. ?:-/ Visst kan man leva med det men det är väldigt frustrerande!! Är det någon som upplevt samma sak eller kan tänkas veta vad det är så hade jag varit väldigt tacksam.
Hade precis samma symptom på min när den var ny. Efter en programuppgradering av styrboxen på nybilsgarantin så har jag aldrig haft problemet igen. Tyvärr så vet jag inte mer om det.
/peterj
Användarvisningsbild
av Severin
fraazze skrev:och nu när jag tänker efter så undrar jag hur han vågade koppla bort airbagen med batteriet påkopplat i och med att du måste plocka bort ratten för att komma åt den. . Men vad hade du för symptom när din bil strulade??
Man ska inte ta bort ratten, du bara tar bort rattkåpan.
Behöver inte koppla bort batteriet
Ta ut antennringens kontaktdon och tag ut antennringen ur tändlåset.

Den vart knepigare och knepigare att starta, ena dan så startade den som den skulle och sen vissa dagar/gånger så tog det upp till 10 startförsök innan den startade, den som händer är att styrenheten får ingen signal från nyckeln och då bryter den tändningen(tror jag det är), den går alltså igång på den lilla soppan som finns i railsen men dör 1-2 sek senare
Användarvisningsbild
av Tomas88
fraazze skrev: Men när du har ditt problem hur snabbt kan du starta bilen efter det inträffat? //////mvh Christian
Som sagt kommer det slumpvis och det har alltid fungerat att starta efter att jag vridit tillbaka nyckeln.
Men när jag har mitt problem så går startmotorn inte runt över huvud taget, så det är nog inte samma fel vi har.
av fraazze
Jo på v40-98 i allafall så sitter skruven så pass långt in på tändningslåset så du måste ta bort ratten för att få bort den. Annars hade jag definitivt inte lämnat in den på volvo. men jag ska försöka få den bytad inom kort.
av fraazze
Jag var ute och kollade i dag om jag kom åt skruven och jag förstår inte hur jag ska komma åt den utan att ta av ratten. Kan du inte lägga upp en detaljerad bild och beskrivning från vadis. Det hade varit riktigt snällt :-)-)
Användarvisningsbild
av Severin
fraazze skrev:Jag var ute och kollade i dag om jag kom åt skruven och jag förstår inte hur jag ska komma åt den utan att ta av ratten. Kan du inte lägga upp en detaljerad bild och beskrivning från vadis. Det hade varit riktigt snällt :-)-)
Visst, har du verkligen tagit bort rattkåpan?

Skickar bilden via PM för annars blir det nog gnäll om jag lägger upp bilder från vadis

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]