Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Turbon brukar ha en tendens att ge ett vinande ljud ifrån sig när de börjar ge upp ja.

Lossa på dp'n (avgassystemet från turbon) och känn efter om turbinen glappar på den sidan. Upp och ner samt in och ut får den bara glappa ytterst lite. Jag har en flång ny ligger här hemma och den har inget kännbart glapp alls.
Ja, min turbo havererade för en vecka sedan ungefär så jag har köpt hem en ny.

Ja, om du får in huvudet där nere. I annat fall är ett tips att du fotar med mobil eller digitalkamera så du kan se hur det ser ut. Men det räcker egentligen att du sträcker in ett finger och känner efter om det glappar.
har inte skruvat bort nå downpipe än men den blå röken har upphört då jag bytte luftfilter :shock:
grejen var ju att jag tror att jag hade på för mycket med filterolja på mitt gamla filter som är dubbelkonat som verkade bra i början men efter ett tags användning så kunde turbon bara ta luft från den lilla konan på insidan toppen som jag märke då jag fick en tanke å testade...alltså den fick knappt nå syre då jag drog på antar jag....vet inte om det var det men efter jag satte dit ett annat luftfilter så slutade den blåröka..men det vinande ljudet kommer då och då ibland...vad tror ni..ska jag fortfarande kolla upp om det glappar i turbon med tanke på det vinande ljudet? varför uppkommer ett vinande ljud igentligen är det för att den börjar bli sliten? Phuuu nu vart det mycket :D vart lite rörigt i texten men hoppas ni hänger med :lol:
V40RMannen skrev:jadu jag ligger inte på fullt utan det är ett visst läget tror jag...kanske mellan 2700-3000 varv jag är inte riktigt säkert :???: men det är ett drygt vinande nästan pipande ljud
citerar mig själv :)

Var till dalhbäcks och köpte ett nytt kn filter för jag hade lånat ett mindre fint men bättre filter än jag hade förut :)...till provkörningen så tyckte jag bilen vart nästan rolig å köra än innan men då jag la mig ut på motorvägen så kom blåröken tillbaka....det kommer då det blir lite längre å köra än bara åka å dra på lite då och då...typ om jag ligger i 110 kanske 5min och drar på lite så kommer blåröken....dryyyygt! :-(O) :-(O)
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]