Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Nää lämna in den på en felsökning gör jag nog inte. Tänker inte lämna ifrån mig det roliga :)

Har gjort en grundlig koll av hela bilen, alla yttre detaljer är det inget fel på. Antagligen så är det en inre detalj (det jag inte ser med bilen endast upphissad) som felar, dvs hjullager eller möjligen ett påliggande bromsbelägg.

Ingen lukt- eller rökutveckling. Stötdämparna är i gott skick. Har inte kollat om däcket tar i skärmen, borde ju inte göra det med orginalplåtisar samtidigt som plasten sitter där den ska. Men ska helt klart kolla så det inte tar i :P
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har förresten lokaliserat ljudet nu. Det är hjullagret på vänster fram som låter och den är glapp i sidled. Ska se till att få det bytt nu, med sommardäcken på blir ju påfrestningen lite större. Frågan är om man ska ge sig på det själv, eller lämna in. Ska tydligen sitta skapligt hårt och en press är rekommenderad :(
Användarvisningsbild
av Fisch
Fixade det själv, var inga problem. Passade även på att byta bromsbeläggen fram, de gamla satt fast och fick slå bort dem! Inre belägget på ena sidan hade förmodligen inte nuddat skivan på ett tag, den var alldeles smutsig och rostig dessutom var belägget flera millimeter tjockare än utsidans belägg! Vem det nu en var som bytte beläggen senast, antar att det var på servicen för drygt 3000 mil sedan så gjorde de ett förbannat fuskjobb. Det var snarare ett helgjutet ok istället för ett glidok :lol: Nu är allt slipat, uppsmörjt med olja samt kärvningsmedel så nu ska det förhoppningsvis ta lite bättre jämnare.

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]