Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
#27 skrev:Här (A) justerar du handbromsen.

Bild

Den bilden, har samma historia som trådskaparen dock så har jag kvar mina bilteam bromsok bak höger o vänster och de fungerar perfekt med fotbromsen, men handbromsen är rena rama skämtet, när jag väl dragit handbromsen max upp vilket är 9'onde klicket så låser den typ bakhjulen, men försöker jag med 1'ans växel att lätta kopplingen så lyfter sig först höger bakända av bilen och sedan vänster bakända och sedan rullar bilen med handbromsen på högsta nivå.

Enligt den bilden har jag skruvat på handbromsen, och det går inte skruva mer på skruven ändå är handbromsen för slapp, vill att handbromsen på 4-6 klicket ska låsa bakhjulen så jag kan göra en handbromsvändning på torr asfalt?

Någon som vet om det finns annat sätt att spänna handbromsen på? typ trycka bromsbackarna maximalt bakåt (åtdraget) och kapa till wire så den spänns?

Hade bilen på en verkstad och de sa att bilens wire såg bra ut och de spände den, men efter jag dragit i den två gånger blev den slö som satan.

Funderar på lämna in bilen till Mekonomen men de ska ha 2100kr för att fixa felet samt byta ut till nya wire.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan ju bero på att skivorna är så slitna att dom inte orkar hålla emot.

Bara en tanke ?:-/
av juste
Handbromsen heter ju egentligen "parkeringsbroms". Antar att den är tänkt att hålla kvar bilen när den parkeras. Jag är inte alls säker på att du kan få den att fungera så bra att bakhjulen låses när du kör. På grusväg kanske, men på asfalt, njaää??
Användarvisningsbild
av BlackXS
Ok tänkte de iallafall för min bil är volvo v40 och kompisen har en volvo s40, hans är 2 år äldre men antar vi har snarlika bromsok? och när han drar i sin handbroms på torr asfalt så nyper den fast hakhjulen och han kan utan problem göra handbromsvändningar på torr asfalt. men drar jag så blir det som noll effekt, fungerar endast om jag står stilla med bilen i en backe, men vågar inte stå i en backe utan växeln i, för går jag ut och försöker skjuta på så rullar bilen iväg.
Användarvisningsbild
av BlackXS
provade på alla möjliga olika vis igår, fick den att i högsta läget när jag demonterat armstödet att låsa bakhjulen på torr asfalt, men den där brickan som håller bägge wire till oken står snett och blir än mer snett när jag drar i handbromsen, ute vid oken så går bromsbacken tillbaka själv på vänster men på höger så måste jag dra tillbaka den halvvägs för hand och då hörs ett klick någonstans, som om wiren sitter fast på vägen någonstans eller om det är inne i oket som klick ljudet kommer, försökt banka, smörja upp med lite motorolja och släppa på bulten som håller fast bromsbacken, men den vägrar gå till sitt stopp med handbromsen nere, ändå verkar den inte ligga på när jag kör bilen, det jag undrar är om det är möjligt att kapa av höger broms wire med 10-20mm ? eller är detta en omöjlighet? :)

För det är just när jag kommer till 8-9 hacket som den låser bakhjulen, men om jag kan kapa av wire med 10-20mm så borde den ju kunna låsa bakhjulen på säg kanske 5-7 hack? :lol:

(Längtar dock till jag säljer av bilen och köper mig en Saab 9-5 någon gång i år...)
av uffe_hudik
BlackXS skrev:provade på alla möjliga olika vis igår, fick den att i högsta läget när jag demonterat armstödet att låsa bakhjulen på torr asfalt, men den där brickan som håller bägge wire till oken står snett och blir än mer snett när jag drar i handbromsen, ute vid oken så går bromsbacken tillbaka själv på vänster men på höger så måste jag dra tillbaka den halvvägs för hand och då hörs ett klick någonstans, som om wiren sitter fast på vägen någonstans eller om det är inne i oket som klick ljudet kommer, försökt banka, smörja upp med lite motorolja och släppa på bulten som håller fast bromsbacken, men den vägrar gå till sitt stopp med handbromsen nere, ändå verkar den inte ligga på när jag kör bilen, det jag undrar är om det är möjligt att kapa av höger broms wire med 10-20mm ? eller är detta en omöjlighet? :)

För det är just när jag kommer till 8-9 hacket som den låser bakhjulen, men om jag kan kapa av wire med 10-20mm så borde den ju kunna låsa bakhjulen på säg kanske 5-7 hack? :lol:

(Längtar dock till jag säljer av bilen och köper mig en Saab 9-5 någon gång i år...)
Om du kapar vajern så sätter du självjusteringen ur funktion..Verkar snarare som om oket kärvar när du får dra tillbaks armen,,,, kapa vajern hjälper för stunden.. sen har du samma problem igen. En grundförutsättning att handbromsen skall fungerar är att självjusteringen fungerar dvs armarna på oken går tillbaks till RÄTT läge,, annars kommer det aldrig fungera som det ska
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]