Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christer.d
Tomas88 skrev:Om du har ekonomi för det så satsa på en fas 2 (modellår 2001 och framåt).
Fas 2 kom visserligen 2000 men var inte helt uppdaterad.
Fas 2 har bla bättre ljudisolering, bättre rostskydd och modernare inredning än fas 1.
S/V 40 är lite mer rostkänsliga än övriga volvos så det kan vara en idé att kolla lite extra noggrant efter rost.

När det gäller motorval så beror det ju helt på vad du vill ha.
Minsta motorn 1,6 ca 100 hk
Största T4 200 hk
Den enda jag avråder dig ifrån är 1,8i (GDI). Anledningen är att jag hört att det skall vara mycket problem med denna motor. Har dock inga egna erfarenheter av de motorerna.
Jag har själv en S40 2,0T -01 (165hk). Är nöjd med denna motorn. Den går snålt och är ganska pigg.

Att det skulle vara särskilda problem med bromsarna på V40 hade jag inte hört innan. Men kan ju ha missat detta. Däremot så är det ju allmänt så att det lätt blir problem med bakre skivbromsar om man inte använder de tillräckligt

Som föregående talare säger. Bry dig mer om skicket på bilen, hur den är servad osv än mätarställningen.

måste fråga en sak vad är modernare inredning än fas 1??
vad har fas2 mer
Användarvisningsbild
av volvo51
christer.d skrev:Nä jag grundar inte det på egna erfarenheter bara som man läst och hört OCH SOM JAG SA att volvo bil försälning
hä uppe i norr avrådde att köpa v/s40 med 1,8i motor. För dom menade att det var den sämsta motor.
att man ska hålla sig till dom som har volvo motorer.
Sen att fas1 skulla vart sämre med gdi motor, nä gdi motor är gdi
GDI-motorn finns i två utföranden B4184SM(fas 1) B4184SJ(fas 2). Fas 2 motorn är uppdaterad, jag vet inte hur men den är inte lika sotningsbenägen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
christer.d skrev:
vad har fas2 mer
Ja det kanske inte så stor skillnad eller är det bara som jag tycker. Den största skillnaden är väl stereon. Fas 1 brukar väl bara ha kasett tror jag?
Sen tycker jag fas 2 ser modernare ut.

Fas 1
Bild

Fas 2:
Bild
av PJ
Tomas88 skrev:
christer.d skrev:
vad har fas2 mer
Ja det kanske inte så stor skillnad eller är det bara som jag tycker. Den största skillnaden är väl stereon. Fas 1 brukar väl bara ha kasett tror jag?
Sen tycker jag fas 2 ser modernare ut.

Fas 1
Bild

Fas 2:
Bild
Nog tror jag att de flesta fas 1or har cd också. min har det i alla fall, den heter SC-805 tror jag och har cd och kassett.
av christer.d
jo kanske stereon men på fas 1 är det en stereo som har kasset och cd i alla fall på min visst är
det lite skilnad men inte mycket tycker jag.
sätter en bil från sida.
Bild
av tefug
Lyfter tråden igen med lite nya funderingar...

Vad har man för bytesintervall på kamremmen på de olika motoralternativen?

2.0 vs 2.0T...

hur mycket dyrare är lättryckarn att försäkra?
mycket dyrare delar osv?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det skiljer på årsmodell.
Är inte helt säker men tror det är så här.
Fas1 12 000 mils intervall
Fas2 15 000
Tror inte det skiljer mellan de olika motorerna.

Försäkringen skiljer väldigt mycket beroende på ålder, kön, bostadsort och framför allt vilket bolag du väljer.
Leta upp två bilar där du kan se reg nr på Blocket och jämför på några olika f-bolag.
av tefug
jo, vet ju att försäkringar skiljer väldigt mycket men jag tänkte väl mest på om det är som
med vanlig 1,6 liters golf som är nästan gratis och gti som kostar både skjortan och byxorna...

kollade runt lite och det skilde visst inte mer än 20-30 kronor så det är ju ingen katastrof...

hur är det annars med delar? samma drivknutar och bromsar och sånt eller mycket värre
grejer på lättryckaren?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag vet inte om det skiljer så speciellt mycket.
Men 2,0T är ändå ganska vanlig och inte direkt någon värstigmodell så jag tror inte det skiljer så mycket i pris på delarna om det nu är olika.
Bromsskivor och belägg tex finns på Biltema.
20-30 kr var inte mycket. Men det är per månad då?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]