Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias_667
Om du ska byta bränslefiltret så rekomenderar jag biltemas klipsverktyg. I övrigt så klarar du dej riktigt långt med den satten de har på biltema för 1099 kr.
Användarvisningsbild
av dabo78
Mattias_667 skrev:Om du ska byta bränslefiltret så rekomenderar jag biltemas klipsverktyg. I övrigt så klarar du dej riktigt långt med den satten de har på biltema för 1099 kr.
Vad är en Satten?? :o

jag fällde sätet idag..men vad mer ska man göra?? ska man lyfta ut hela sättet eller??
såg ingen pump där inte
Användarvisningsbild
av dabo78
Jwinkler skrev:vad för årsmodell på s40 ?? (med tanke på avatarbilden du har)
samt "väsnande" det är inte ett normalt driftljud du hör?
det är en s40 2.0T -99
ska det väsnas lite då?? även när den är igång..surrar lite
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låta: OK
Låta illa: Fel
Men hur det låter i ditt öra vet ju inte jag... Rassel/skrammel som ändrar sig är inte bra, men ett jämnt surrande är normalt.

Om du ska plocka upp armaturen, gör inte det med full tank. Den sitter inte på högsta stället på tanken så det rinner över om det är fullt. Halv eller lägre är OK, men det blir mindre söligt ju mindre det är i.
Användarvisningsbild
av dabo78
Sparkz skrev:Låta: OK
Låta illa: Fel
Men hur det låter i ditt öra vet ju inte jag... Rassel/skrammel som ändrar sig är inte bra, men ett jämnt surrande är normalt.

Om du ska plocka upp armaturen, gör inte det med full tank. Den sitter inte på högsta stället på tanken så det rinner över om det är fullt. Halv eller lägre är OK, men det blir mindre söligt ju mindre det är i.

ett jämnt relativt högt surrande?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle nog inte byta pga det... Det beror ju lite på hur du använder bilen, hur illa det är OM den skulle stanna. Om jag hade en bilsemester genom halva europa framför mig kanske jag skulle byta, eller iaf ha en med mig. Men åka till jobbet osv, nä.
Om pumpen lägger av kan man oftast få igång den några gånger till genom att banka på undersidan av tanken. En sko med stålhätta som råkade ligga i bilen funkade bra för mig på Landvetters 30-minutersparkering i somras :roll: :wink: Sen gick den hela vägen hem, ~7 mil.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]