Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frippa
Tjena.. Jag har liknande ljud i min vid körning eller motorbroms. Ej när jag frikopllar o bara rullar(ej belastar alltså) Konstaterade idag att växellådan e slut.. Där drivaxlarna går in i lådan sitter ett lager,, o det e helt sopslut på min. Så,,, byta låda e ju alltid roligt!suck. Lyft upp bilen lite så hjulet hänger fritt o ryck drivaxeln upp o ner lite.. Glappar det då så Grattis! Jag e inte ensam i så fall.. Sorry
av pero02
Min växellåda har också ett vinande ljud. Försvinner vid vissa moment på motorn och låter mer när man motorbromsar. Kan glädja er med att det låtit så i 3 år och 3000 mil utan att något har hänt.

/Per
av SebHjo
Som några tidigare sagt, om ljudet försvinner när du frikopplar och inte låter när man står still tyder det inte bara på en växellåda som helt enkelt viner lite...? Min v40 från -97 viner också lite men det är väl inget som man behöver bry sig så jättemycket om. Min bil har gått 25000 mil och växellådan börjar ju bli lite halvsliten så det känns väl ganska normalt i mitt fall iallafall.
Användarvisningsbild
av Frippa
Oki,, mitt ljud har gått över till mer ett skrapande ljud nu så för mig blir det säkrast med ett byte! Lådor på bildelsbasen ligger mellan 3 0 8 tusen. Jag har hittat en för 3 så jag e nöjd!
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]