Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo51
Tomas88 skrev:Sen är ju frågan om det är lönt att lägga ner så mycket jobb på renovering när ett nytt kostar 5-600 kr.
Det mesta jobbet är demontering,montering,luftning som ändå måste göras. Renoveringstiden är max en timme,väl värt besväret. Sen till våra bilar Tomas passar inte Biltemas bakre ok,ett utbytes kostar ca.1500 kr då blir förtjänsten ännu större.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Går det på en timme så kanske det kan vara värt besväret, men visste inte att det var så lätt. Dock krävs ju att man har den kundskapen då. Har själv aldrig gjort detta.
Nej bak har väl biltema till och med 00 men fram finns det väl till och med 03 om jag tolkar det rätt.
Men om vi ser till trådskaparen så har han ju valet att antingen renovera oket för... (ja jag vet inte vad en sån sats kostar) och sätta dit det gamla oket eller köpa ett nytt för 500:-
Användarvisningsbild
av CarMan
trådskaparen vekar har ett ok som inte bara har en liten skada i damasken = han har inte bara fått in lite skräp.
han skriver ju att bilen knapt går att köra & att skiva vart RÖD, uterfrån detta så bör oket vara tvärkört, lika så har klossarna & säkert skivan gjort sitt.
Användarvisningsbild
av jokenr1
Tack för alla tips ock råd... jo jag måste som sagt hitta ett garage där jag kan demontera oket och kolla hur allt ser ut. Jag har väl inte direkt tummen mitt i handen så det ska nog gå bra. Jag tror nog att skivan och klossarna är helt paj med tanke på vad de har utsatts för. Ingen annan som varit med om liknanade? Jag tror det kan ha uppstått pga. kylan som varit. Bilen är för övrigt fullservad och bromsarna genomgångna så sent som i somras. Jag kommer med uppdateringar när jag fått bilen in i en verkstad!

Mvh
Jocke
Användarvisningsbild
av CarMan
är bromsarna igenomgångna i somras? vad inebär det?
det kan ju vara allt från att nån kollat om beläggen var slitna till att nån bytt alla 4 bromsoken klosarna & alla skivor.
Användarvisningsbild
av jokenr1
jo eftersom jag fick en 2a på att bromsarna drog snett så tog jag loss skivan och smörjde upp oket och sedan gick bilen igenom utan att ha behövt bytt varken skiva, eller belägg. Men nu som sagt kärvar det och jag har varit och köpt ny skiva belägg och ett nytt ok (piratdelar) ska in in i ett garage imorgon och se vad som behövs bytas, har öppet köp på de jag köpte så kan lämna tillbaka ifall att de inte skulle behövas men de lutar väl åt att jag byter alla delar, det är ju en viktig säkerhetsdetalj för mig och alla andra! Det är biltema grejer så det ska bli kul och se hur bra eller dåligt detta nu kan funka! Kommer med mer info sen när allt är på plats/renoverat.
Användarvisningsbild
av jokenr1
Hej igen...

Nu har jag monterat det nya oket, skivan och belägg. Det gamla oket mådde väl sådär och vi ska inte tala om beläggen som var helt förstörda av värmeutvecklingen som bildats då skivan varit glödhet. Genast så började bilen "rulla" i friläge och det var verkligen skönt. Skivan hade satt sig på grund av de olika temperaturskillnader som uppkommit Slog med baksidan av en yxa i typ 10 min innan den ville ge med sig och släppa. Det ska bli kul och de hur biltemas grejer håller nu... hittade ju ett originalok på LAGA.se för 500 kr som hade 10000 mil på nacken men då kändes det bättre att köpa ett nytt "pirat".

någon annan som har erfarenhet av biltemas ok, skivor och belägg?
Användarvisningsbild
av jokenr1
Bild

Såhär såg mitt ok ut efter jag tog bort beläggen.. kostigt att de kärvade.. :???: inte direkt på tal att renovera.. de liknade lite som den hade legat på havets botten i ett par hundra år..

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]