Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nahe... :evil:

Jag bytte termostat och jag kunde köra de 28 milen utan problem. Jag hade värme och temp.-en låg på samma nivå som vanligt.
Men när jag körde 2 mil med bilen idag, märkte jag samma sak: tempmätaren gick inte ända upp (dock längre upp än innan) och det kom fisljummen värme in i kupén.
Kan jag ha haft turen så jag fick en defekt termostat? Eftersom det funkade ett tag?
Vad kan det vara som är fel? Kan det vara något annat?
Kan jag har skit i glykolen som täpper till termostaten så den fastnar i ett öppet läge?
Kanske luft i systemet?

Ha´re!
Lite långsökt kanske, men "någon" kanske har monterat den gamla på fel håll och sedan har du satt den nya på samma sätt. Vet du om den gamla någonsin har fungerat ok. Eller har du haft bilen länge?
/peterj
Kan du ju alltid testa. Kylarvätska ska ju egentligen bytas vart annat år men det är kanske inte så ofta detta görs, så även om det inte löser ditt problem så är det säkert ändå inte helt fel.
Stefan85 skrev:Jag har ägt bilen i snart 2 år.

Jag funderar på att spola rent kylsystemet, eftersom kylvätskan kan vara skitig och nått fastnar i termostaten....kanske båda termostetn har råkat ut för det?
Prova att montera om termostaten, jag tror att den sitter fel på något sett.
Det går väll inte att sätta termostaten fel,såvida man inte lyckas vända på den upp&ner som borde vara omöjligt.
Mig veterligen så är det inte som på ett bensinfilter som har flödesriktning.

Det var inget som jag observerade när jag bytte på min....
Nu blev felet det betydligt jobbigare...

Jag har temporärt fixat felet genom att lägga en skiva kartong framför halva kylaggregatet.
Då har temp. mätaren uppträtt som vanligt och jag får någonlunda bra värme i kupén.

Men nu tog jag och kokade termostaten som var i bilen från början.
Han öppnade sig så fint vid 90 C.

Så nu är frågan, vad kan det vara med bilen att han inte får upp tempen?

Skit i Glygkolen? (Eller med min tur, byta hela kylsystemet)

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]