Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Citerat ut haynes gör-det-själv;

Servicelampa - återställning

1. Börja med tändningen avslagen. Tryck in och håll återställningsknappen för trippmätaren, slå sedan på tändningen medan trippmätarknappen hålls intryckt.

2. Om trippmätarknappen släpps inom 4 sekunder efter att tändningen slagits på, ska man höra en signal som bekräftar att lampan återställts, och lampan ska slockna.

3. Om knappen hålls in längre än 10 sekunder med tändningen på, början lampan blinka, men detta betyder inte att lampan har återställts. Om 4-sekundersintervallet missas, slå av tändningen igen och upprepa proceduren
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har en S40 2,0T -01
Skulle nollställa min servicelampa idag, men lyckas inte.
Jag försökte med proceduren som haynes beskriver. (Som Fisch skriver ovan).
Provade även att hålla inne längre än 10 sek och lampan började då blinka som den skulle göra.

Servicelampan har inte börjat lysa än men det ska väl ändå gå att nolla den? Jag har ju servat idag.
Vad är det för signal som skall höras?
När man slår på tändningen ska det vara till läge två då?
av juste
Hmm, varför skall du släcka den om den inte har börjat att lysa??
Eller är det något jag har missförstått?
Man kan väl inte nollställa "serviceintervallräknaren" med trippmätarknappen, bara släcka lampan väl?
/peterj
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jasså jag kanske fattat det hela fel.
Jag tänkte så att eftersom jag servat bilen nu så ska man nollställa räknaren så att den inte börjar lysa om några mil.
Jag trodde att man kunde göra det i alla fall.
av christer.d

du måste vänta till den lyser sen är det ok att släcka den
Men att höra en signal det har jag alldrig hört om?
av roberte
Det är så konstigt, för jag har letat och letat över internet men inte hittat någon metod som funkar på min -99:a. Kan det vara så att man måste koppla upp sig med någon form av dato för att släcka den. Men varför funkar det på alla andra bilar utom min... :-(
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Då så är det inte konstigt.
I Haynes står det ju : Om trippmätarknappen släpps inom 4 sekunder efter att tändningen slagits på, ska man höra en signal som bekräftar att lampan återställts, och lampan ska slockna."
Men jag får väl se vad som händer. Den borde ju snart tändas i min bil då.

Tack för hjälpen.
av klacken
roberte skrev:Det är så konstigt, för jag har letat och letat över internet men inte hittat någon metod som funkar på min -99:a. Kan det vara så att man måste koppla upp sig med någon form av dato för att släcka den. Men varför funkar det på alla andra bilar utom min... :-(
Efter som din är en tidig -99a är det ju en fas1 så då måste du använda en dator för att släcka lampan som på andra fas1or,inte bara din
av S40T4
Om man släcker servicelampan när den inte börjat lysa så nollställer man endå räknaren. Då börjar den räkna om från noll och tänds när bilen gått 1500/2000 mil eller när det gått ett år, beroende vilket som inträffar först.

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]