Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
Den som är längst ut till vänster är transistorn som sitter med 2st guldriga skruvar, alltså INTE 1, 2 eller 3.
av Bengt L
Nu är transistorn utbytt. Tack för hjälp med info och tips i denna tråd och övriga trådar med denna fråga.

Jag kom på ett sätt att skruva upp den övre skruven.
Jag har en Leatherman Juice (multiverktyg) där kan man fälla ut stjärnskuvmejseln. Jag ställde upp den i halvöppet läge (90grader) då kom jag åt skruven. Jag fick lov att tejpa fast den i halvöppet läge eftersom det är en låsning i öppet och stängt läge.

Tack för hjälp med info och tips i denna tråd och övriga trådar med denna fråga.

/Bengt L
av ragnarök
Tack för hjälpen
Jag fyller på med lite fakta från mitt arbete med kupefläkten / kupéfläkten
Fläkten helt död en morgon alla säkringar hela så jag tog en rövare att det var samma grej som var trasig ock det var det ju som tur var.
Brutal som jag är bröt jag lite på den lilla aluminiumlisten så att jag kom åt den övre skruv jä-ln.
Inga större problem under arbetet ock fläkten gick igång som ny igen.

Artikelnummer : CSA555D013 ellerVO 30864189
benäningen är såväl Transistor som värmefläktsmotstånd
pris bildelsbasen 200-400kr beg ock 353kr på bilia så det blev bilia som hade 3st hemma för dag

Jobbet gick på ca 2 timmar med tid för att hämta delen också
Rogge
av Uninium
Kan ju bara ställa mig i kön med att jag också haft detta problem på min,det är ju härligt att det är ett sånt pass enkelt fel.
För man vart ju lite orolig när ACn börja spöka,det första som dök upp var att detta fel kommer bli dyrt :)
av bsba
Samma problem. Det var ju inte helt lätt att få loss den liggande uppochner i regn. Som tur var satt inte den övre skruven så hårt, men fick bända sönder plåten ganska mycket för att komma åt. Sen var ju resten enkelt.
Köpte lös transistor från Bhiab enl. spec i annan tråd, snål som man är, kostade mig bara 75 kr. (kräver tillgång till lödkolv och värmeledande pasta)
av In Flames
Lyfter denna tråd då jag har en ojämn gång på fläktens läge #2 (går upp och ner i varv på just ett enda läge på rattinställningen av fläktvarven).
Ska jag tro att det är detta kända problem med Transistor även kallat värmefläktsmotstånd ?

Har en V40 2.0T årsmodell 2001
av flammm
Samma fel som "In flame".. ojämn fläkt på 2:an, dvs den verkar rusa upp på max ibland för att sedan gå ner till normal nivå igen..
Kan det vara transistorn?

V40 2.0 -03
av bsba
Jag blev inte av med problemet helt men det ändrade karaktär:
Nu går fläkten för det mesta men ibland lägger den av helt, för att komma igång igen om man stäner av bilen och den får vila lite.
Verkar inte ha nån betydelse vilket läge den står i.
Undrar om jag gjort något fel, det var ju trångt som sagt.
Senast redigerad av 1 bsba, redigerad totalt 0 gånger.
av bsba
bsba skrev:Jag blev inte av med problemet helt men det ändrade karaktär:
Nu går fläkten för det mesta men ibland lägger den av helt, för att komma igång igen om man stäner av bilen och den får vila lite.
Undrar om jag gjort något fel, det var ju trångt som sagt.
Kan det va den satans transistorn igen?
Måndagsex? Bränt igen? Dålig kontakt? Taskig montering?
Nån som haft nåt liknande?
av joth
Mycket bra tråd, råkade just ut för detta problem själv. Fläkten la av helt plötsligt en morgon, inga tecken alls innan. Åkte förbi Bilia idag och köpte en ny transistor (VO 30864189 500:-) eftersom jag redan kollat säkringarna. Mycket riktigt, nu fungerar allt igen.

Jag är ingen van mekare så jag hade stora problem med att komma åt transistorn, den övre skruven sitter mycket dumt till. Går det att få loss hela det metallstag som sitter för? En beskrivning tror jag skulle vara mycket uppskattat av andra i samma situation.

Tack än en gång för ett mycket bra tips!

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]