Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RVD
Tog en titt på genomföringen, tack för bilden, men feg som man kan vara så lät jag bli att "öppna" upp gummit,
skall se om jag kan få fram mer info om hur det ser ut vid genomföringen, på insidan.

Tack / höres
av RVD
Äntligen KLAR !!!

Tack för all input här på forumet

Jag använde mig av genomföringen på passagerarsidan under torkarmotorn tack vare att anslutningen till blockvärmaren var åt det hållet. Trångt och bökigt men det gick.

Med den kunskapen jag har nu skulle jag utan tvekan hellre köpt en sats hos min Volvo handlare, där det ingår klara steg för steg instruktioner med bilder.

Slutet gott allting gott

Sköt om Er
Användarvisningsbild
av clain
Ganska sent att göra inlägg här kanske...

Men OM nån läser,,, är det någon som har en aning om vad en original-sats, med allt som behövs för montering av motor & cupé värmare, kostar hos en volvo handlare?

Har kollat runt lite priser och hamnat på ca: 2400kr, men har totalt glömt bort att kolla vad en volvohandlare tar, hade planerat att inhandla imorgon, men kanske bör vänta till på måndag..

Låter ju onekligen fördelaktigt att få med steg för steg instruktioner med bilder om man nu skall göra jobbet själv...
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag betalade 1800kr på Volvo, men det är ca. 3 år sen. Men då passar det perfekt och monteringsanvisningen är suverän.
Även om det är något dyrare så är det värt det. Till min motor var det en blockvärmare(bort med en frostplugg).
Användarvisningsbild
av clain
Ja jag skulle gissa på att priset gått upp en aning under dessa år...

Men då fick du alltså med instruktioner för både motorvärmare och cupé-uttag med originaldelarna?!

Skulle ju underlätta otroligt vid egen installation om det medföljer instruktioner, vet inte om det följer med vid köp på t.ex biltema, meca, ell liknande butiker...
Användarvisningsbild
av CarMan
i volvos sats får man med pasta som gör att värmaren får bra kontakt mot blocket & ett det inte ergar där imellan som försämmrar värmeöverföringen.

cupesatsen från volvo innehåller en konsoll som gör att elutaget sitter hårt/stadigt & snyggt
Användarvisningsbild
av volvo51
clain skrev:Ja jag skulle gissa på att priset gått upp en aning under dessa år...

Men då fick du alltså med instruktioner för både motorvärmare och cupé-uttag med originaldelarna?!

Skulle ju underlätta otroligt vid egen installation om det medföljer instruktioner, vet inte om det följer med vid köp på t.ex biltema, meca, ell liknande butiker...
Man kan köpa bara motorvärmare eller med kupevärmaruttag, jag köpte bägge och då medföljer instruktion till båda.
Utförlig med bra bilder och lätt att följa.
Användarvisningsbild
av vetten
Pastan som det talas om här kan du köpa på närmaste databutik eftersom det är samma typ som man har mellan kylflänsarna och processorn på datorns moderkort. Den förbättrar bara värmeöverföringen varesej man vill kyla eller värma :mrgreen:
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡