Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias_667
Jag hade samma problem. Och det blev värre när det var kallt ute. Det berode för min del på att oljan behövdes bytas. Köpte fin olja på Meca (hör med dom). efter det har jag inte haft några problem alls. Skitänkelt Byt olja !.
av cmal
Tack Mattias_667! :D

Jag ska lämna in bilen nästa vecka på 19.500 mila service och då byter de
ju olja plus oljefilter. Då kanske det räcker.

Jag ska verkligen inte låta dem byta några delar, innan jag har provat efter
oljebytet!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det Mattias menar är nog att du skall byta växellådsolja, och det tror jag inte ingår i den vanliga servicen.

Nu när det kommer på tal så kan jag säga att det är lite så för mig också ibland när bilen är kall. Bet brukar då fungera om man med kopplingen nere först lägger i typ fyran och sen 1an eller backen.

Kanske skulle byta oljan jag med. Min har gått drygt 18000 mil.
av cmal
Nu har jag pratat med både Volvo-verkstan och med en mindre verkstad.
Bägge säger helt och hållet emot det som skrivs här...

De säger att allt tyder på att växellådan är på väg att rasa, mer eller mindre.
När jag föreslog att byta växellådsolja så sa bägge att det kommer inte att hjälpa
ett dugg. Oljan blir inte varm i växellådan, till skillnad mot motoroljan. Så att
byta skulle inte göra någon skillnad.

Vem ska man tro på...? :???:
Är det så att verkstäderna försöker tjäna pengar, eller är det som skrivs
här inne bara gissningar? Jag är mer osäker nu än någonsin.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det KAN vara din låda, men det är ju värt att ta en titt på kopplingen och prova med ett oljebyte först. Hur känns kopplingen? Det ska kännas att fjädern i tryckplattan "slår över" och hjälper till det sista när du trampar så det går lite lättare på slutet. Kolla så nivån är över uttaget till kopplingen på behållaren. Prova hur långt du kan släppa upp kopplingen och fortfarande få i en växel.

Byte till Castrol smx-s har fixat några trögväxlade lådor, men det är inte säkert att det hjälper. Men som sagt, värt ett försök.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]