Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skutte
mha0221 skrev:var sitter kontakten som man "pluggar" in på?
förar platsen till höger vid golvet mot mittpannelen
av mha0221
tack för hjälpen, hittade kontakten men får det inte att fungera. Säker på att v40-96:a är OBDII kompatibel? I scantool.net programmet får jag kontakt med elm323 men inte bilen. Får ett felmeddelande som säger "kontrollera att din bil är OBDII kompatibel eller att tändningen är påslagen."

Någon som har några tips?
Kan man kontrollera om bilen är OBDII kompatibel på nått sätt? Har hittat lite olika information. På en del ställen står det att europeiska bilar inte är kompatibla förrän 2001 och på en del från 1996
av mha0221
OBD I eller OBD II?? Som jag har förstått det så ser kontakterna likadana ut?

Någon som kan förklara felmeddelandet? i programmet som följer med elm323 så står det att jag har kontakt med enheten men att bilen inte stödjer obdII eller att tändningen är avslagen.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Tjoho.

Är i behov av en felkodsläsare. Jag har nämligen en motorlampa som behövs släckas. Jag har släckt den hos Autotech för några månader sen men nu har den ploppat upp igen. Känns som att jag inte kan åka dit varje gång den tänds. Egentligen är det inte i hela världen att den lyser, men det är lite irriterande.

Jag har en S40 2.0t -03 fas II, finns det någon bra felkodsläsare som kan resetta en sådan funktion tror ni? den dom hade på autotech var någon avancerat apparat för över 5000kr...vet inte om det finns billigare som klarar av att släcka denna lampa.

Kom gärna med förslag. :)
Användarvisningsbild
av Eson
s40mannen skrev:Tjoho.

Är i behov av en felkodsläsare. Jag har nämligen en motorlampa som behövs släckas. Jag har släckt den hos Autotech för några månader sen men nu har den ploppat upp igen. Känns som att jag inte kan åka dit varje gång den tänds. Egentligen är det inte i hela världen att den lyser, men det är lite irriterande.

Jag har en S40 2.0t -03 fas II, finns det någon bra felkodsläsare som kan resetta en sådan funktion tror ni? den dom hade på autotech var någon avancerat apparat för över 5000kr...vet inte om det finns billigare som klarar av att släcka denna lampa.

EML 323 funkar fint om du har en laptop eller liknade..
Annars ska väl även biltemas odbläsare klara det.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Eson skrev:
s40mannen skrev:Tjoho.

EML 323 funkar fint om du har en laptop eller liknade..
Annars ska väl även biltemas odbläsare klara det.
Okej, ska ta och kolla upp det!

Anyway, kan någon fastställa vilket OBDII-protokoll en s40 -03a kör? Jag har googlat som en tok men har inte blivit så mycket klokare.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Kan berätta att jag var in till kjell & Co igår (26/1) och köpte denna,http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8223&path= dvs. en AVG4000.

Jag gjorde som det stod enligt manualen och det fungerade klockrent. Adaptern hittar det rätta protokollet och jag kunde avläsa felkoder, se olika temperaturer, se gauges m.m. Det står att den ska klara alla protokoll i princip. Programmen som jag testat hittills som adaptern fungerar ihop med är OBD-Diag och Digimoto.

Jag kan alltså rekommendera denna.

Jag testade denna felkodsläsare på min Volvo S40 2.0T FAS II (-03a). Den borde fungera på din bil också Tomas.

/Simon
av bsba
Finns det nåt program som även kan läsa ut felkoder från ECC mm ?
Jag har en elm327 (tror jag, orkear inte gå ut i garaget) men kan tänka mig att köpa en ny om det är motiverat och inte för dyrt.
Bilen jag ville testa är en S40 T4 -01 fas 2.
Kanske billigare att åka till Volvo, men om man använder den 2 ggr så blir det halva kostnaden.

Jag har problem med att fläkten stannar så fort bilen gått en bit oavsett läge och det blir bara värre. Misstänker att man måste byta hela styrpanelen, men vill gärna vara säker först. Har redan bytt transistorn som sitter vid fläkten. Kom gärna med tips!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]