Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
eltoro2 skrev:har nu tredje år i rad en Volvo 1.6 97`import. Den var en övningkörningsbil på en autoskola i Italien så jag fick den väldigt billigt. Den servades regelbundet och de problem bilen har finns beskrivna här i andras inlägg. Bilen har gått 16000 mil varav 3000 hos mig och jag han byta bromsklossar 400 kr bak, bussningar 700kr på växellådastången (renaultlåda). damasken 850kr vid v-låda fick hål så den byttes och lambdasond 1200 kr. däck och vanliga service olja mm räknar jag inte... slutsats då: JAG ÄLSKAR MIN LILLA VOLVO. Den är super pigg i stan du behöver inte turbo för det. ute på motorvägar 140 i timmen strax under 4000varv-min är behagligt. Kanske en aning surrig uppförsbacken men ger inte upp... I stan är den inte så sparsam som det sägs men på motorvägen 0,6 gäller ...

el toro
Jag tror dej helt att 1,6an är en av dom snålaste motorerna till 40-serien och i stan så är den säkert lika kvick som vilken annan vanlig bil som helst :mrgreen: Och om man sen har ett lugnt körsätt ute på landsvägen och håller dom angivna hastigheterna och lite+ så går den garanterat billigare än 2,0an utan turbo,. SOM JU inte är så snål som den borde :( Men :-O) Med en va de nu må vara med turbo så går dom att köra otroligt "Billigt" om man vill :mrgreen: och Ändå! Ha lite extra när det behövs, det är bara det att det behövs ALLTID :twisted: HeHe :mrgreen: Så det blir oftast dyrt ?:-/
Nej men 1,6an är klockren som bil, Volvomotor och allt, det är bara att bättra på rostskydd och serva, ja sen är det bara att åka och vadå tidig miljöbil? ?:-/
ELLER ?:-/ ?:-/ ?:-/
av Stefan85
Tjenare!

Min S40, 1,6:a, 2002:a drar ca.
Landsväg: 0,52 (Tjejen har fått ner han till 0,49)
Blandad: 0,65
Statskörning 0,75

Nu har jag dock något vajs med den , han dricker 0,88 landsväg :/
av icemans40
Tjena stefan85

Har samma problemmed hög förbrukning, har du lyckats få mer din till normala nivåer igen och hur i så fall?
av Stefan85
icemans40 skrev:Tjena stefan85

Har samma problemmed hög förbrukning, har du lyckats få mer din till normala nivåer igen och hur i så fall?
Nja....
Jag märkte att bakre bromsoken kärvade och bromsbeläggen la an hela tiden.
Jag köpte två nya bakre bromsok, bromskivor (ganska så rostiga) och bromsbelägg. Tänkte nu jäklar! Vad händer? förbrukningen ligger lika högt....
Jag fick ett tips, att rengöra vevhuset....förstår inte sammbandet men..
Dessutom börjar tomgången också svikta på han lite då och då. Han tappar ena cylidern ibland. Jag har bytt tändstift...
Så jag fick nog ett måndagex. tyvärr...
av icemans40
Hmm

Är det lätt att rengöra vevhusventilationen? dyrt på verkstad?

Läste på forumet att du kan pröva att skruva loss oljelocket så skall motorn gå bättre om det är fel på just vehuset.
av qsecofr
Bump på denna då...

Har en 1999 1,6 som frugan pendlar med 12mil om dagen.
Ny bil för oss, köpte den pga att hon ville ha en större och krocksäkrare bil och samtidigt hyggligt bräsnlesnål.

Bilen har rullat knappt 30' med servicebok fullstämplad.
Bilen drar ca 0,84 med vinterdäck (2,5kg). Borde den inte dra ganska mycket mindre? typ 0,75 eller ännu mindre?
Eller är det bara ett önsketänkande? Detta är då 95% motorvägskörning i laglig hastighet, mellan 90 & 110km/h.

Tycker att bilen saknar kraft då man gasar på, jag vet att den inte är motorstark men den känns för svag.
Jag har tyvärr inget att jämföra med då ingen av oss har kört en sådan bil tidigare.

Men när man gasar på känns det nästan som om att den tvekar lite fast ändå inte på något sätt, svårt att förklara.
När man kör i jämn fart har det hänt någon gång (väldigt sällan) att den rycker till, precis som att den missar. Men till 99% så funkar den bra i jämn motorvägsfart. När man stannat bilen och kliver ur tycker jag mig ibland känna bensindoft.

Skulle detta kunna vara fel på en tändspole? Jag har inga motorlampor som lyser, borde de inte göra det om felkod finns?
Tilläggas skall att jag inte har kunant läsa ut eventuella felkoder då det verkar vara lite speciellt med 1999:an (Biltemas eller ELM 327 funkar inte).

Kan det vara något annat typ vevhusventilation eller luftmassemätare som behöver en rengöring. Jag är utbildad fordonsmekaniker en gång i tiden, har dock inte jobbat som det men jag kan skruva.

Någon som har tips kring 1,6:an eller generella tips om vart jag skall börja leta?
Kan jag se på stiften om tändspolarna är dåliga? (har läst att det är ett ganska vanligt problem på x40)

Tack.

Jep, det kollade vi. Det fanns två märk[…]

Kan ju bero på att bränslepumpen i ta[…]

Flytten? Volvo Cars flyttar bygge av XC60 till US[…]

Går att beställa som reservdel p&arin[…]