Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Har för mig att de tidiga s40 hade plåtfilter alltså inget insatsfilter.
Okej. Min s40- 01 har insatsfilter... hoppas jag i alla fall, annars har jag köpt fel.
av S40T4
Har för mig att alla X40 med volvo-motor hade insatsfilter. Ska kolla upp det på jobbet på måndag...
Användarvisningsbild
av Fluffen
S40T4 skrev:Har för mig att alla X40 med volvo-motor hade insatsfilter. Ska kolla upp det på jobbet på måndag...
Vore bra så man får lite klarhet i det. :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:
S40T4 skrev:Har för mig att alla X40 med volvo-motor hade insatsfilter. Ska kolla upp det på jobbet på måndag...
Vore bra så man får lite klarhet i det. :lol:
Ja det här är minsann viktigt. :mrgreen:
av klacken
En vanlig gammaldags med rem funkar lika bra på plasthållaren till insatsfiltret.Biltema 12-974.Går bra att använda en gammal kammrem om du har,bara sätta runt och skruva löst.
av S40T4
Hej!
Har kikat upp lite nu.
Årsmodeller -96 till -97 hade ett gammalt hederligt plåtfilter och från årsmodell -98 och uppåt så är det insatsfilter.
Användarvisningsbild
av mccalle
Har en S40 -98 med 2.0-motorn. Trodde det skulle vara enkelt att byta insatsfilter. Hittar inte ens var det sitter. Byter man underifrån (alltså man ligger på marken under bilen) eller byter man ovanifrån via motorrummet?
Om någon har en bild var tusan oljefiltret sitter mer exakt vore jag mkt tacksam.
Tacka vet jag vanliga plåtfilter...bara att skruva dit med handkraft:)
Användarvisningsbild
av Fisch
Det sitter på motorns högra sida. Det är en svart plastkåpa, då får nog demontera täckplasten under motorn för att se det. Du byter underfrån.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]