Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså detta är ju nästan pinsamt. Jag hat ju skrivit att det enl Haynes skulle momentdras 120Nm och sen 60°. Jag kollade fel, det var för lagret fram som det stod det. Det står 30° i Haynes också. Ändå så sa jag att jag dubbelkollade :oops: dubbelkollade fel alltså :oops: .
Användarvisningsbild
av bjompa
Tomas88 skrev:Alltså detta är ju nästan pinsamt. Jag hat ju skrivit att det enl Haynes skulle momentdras 120Nm och sen 60°. Jag kollade fel, det var för lagret fram som det stod det. Det står 30° i Haynes också. Ändå så sa jag att jag dubbelkollade :oops: dubbelkollade fel alltså :oops: .
Ganska imponerande :-)-)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det jag tror sparkz menade är de innersta banorna på lagret som syns så bra på bilden du har lagt upp. Men det kanske du redan har kommit på. :D

Lycka till! :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har bytt lagret nu, med en biltemamomentnyckel som inhandlades igår. Allt har gått bra. Bara lite krabb när bromsskivan skulle bort, men det var väntat.

Har visserligen inte provkört men det borde ju inte vara något problem.

Om någon vill kan jag lägga upp lite bilder på arbetets gång.
Tack för alla tips och råd.
av Denzar
Så här några år efter...

Var inne på besiktning och måste byta hjullager höger bak... Antar att det då är denna med nav och allt, som även finns på en bild längre upp: http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P12009.aspx? Alltid roligast och billigast att göra det själv.

Ska jag isåfall satsa på skruvat's lager eller är det värt att köpa original från Volvo, kanske tom låta dom göra jobbet?

Har en V40 T4 -98.

Har du kvar bilderna Tomas så kan du gärna lägga upp dom...

En full beskrivning och vad man behöver vore guld! Vart tyvärr arbetslös idag, så har tid har man..
av Denzar
Vad ska jag välja för lager? :o Massa olika priser... Volvo ca1800, Sportstolen ca900, skruvat ca 1100, mekonomen ca1600.

Jävla skillnad på priser!!! Frågan är ju om det är värt att köpa ett original?
Användarvisningsbild
av #27
Svårt att svara på det är du och din plånbok som avgör (man får vad man betalar för).
av Denzar
Hm, ja det är svårt för läste att Volvo haft problem med sina lager.. 1800 i sjön?
Biltema haft problem med sina lager har jag läst överallt.
Tror jag chansar på Skruvat, gillar det stället.

Men som sagt en utförlig beskrivning skulle sitta fint!
Användarvisningsbild
av #27
Prova skruvat om du tycker det känns bra, vi på jagrullar har 10% rabatt på priset tror jag.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]