Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av effo
Sen uppdatering :)

Som skrivits ovan så behöver man inte plocka bort däcket, man kommer åt pumpen underifrån om man tar bort underredsskyddet. Ska man byta pumpen för bakrutan behöver man lossa två skruvar i hjulhuset, men hjulet kan sitta kvar.

Det står f.ö. fel i min Hayene's bok. Där står att den främre pumpen hör till bakrutan och den bakre pumpen hör till framrutan. Det stämmer inte. Pumpen fram går till framrutan, pumpen bak går till bakrutan.
av Blirre
Hej!
Med viss otydlighet i denna tråd ska jag försöka klargöra lite...
Det sitter 2 spolarpumpar på samma behållare...
Den man kommer åt via hjulet och innerskärmen med rött lock är den till bakrutan!
Den som man "kommer åt" om man tar bort ett par skruvar+plugg på plasten underifrån,är den till framrutan och framlysena(svart)Krånglig att demontera+montera,och är ju även den som biltema har för 149:- Då passar kontakten...
av kmx
Blir jordens trådlyft nu, men känns hemskt onödigt att starta en ny tråd.

Har nu bara en enda ynklig tvåa kvar att fixa på mitt skogfynd (skogsvrak?).
Måste byta pumpen till vindrutespolningen, har läst att den ska sitta framtill och vara svart samt jobbig att demontera/montera samt att det med fördel görs underifrån.

Biltemas universal passar inte reiktigt kontakten från, men här i tråden skrivs det att den för 149,- passar kontakten på.
Kollar jag på biltemas sida så finns det sex olika för 149,- men ingen anger v40.
Knappar jag in reg.nr får jag heller inga träffar... ?:-/

Nån som mot alla odds vet vilken av pumparna det är som passar? Har besiktning på tisdag så de vore guld om de kom ett svar före lördag.
Måste ju ha ett par burkar tålamod att tillgå, så då är ju lördagsskruvande fördelaktigt :wink:
av kmx
Tackar o bockar.
Släpar aldrig hem några såna längre, har ju både hemsidan och appen att tillgå...men de hjälpte ju föga denna gången.

Verkar va ett grymt forum de här, har ställt tre frågor varav två med tidspress på svar och det är inge törligt snabbt ni svarar när man ber snällt. :-)-)
av kmx
Jävla bögbil....

På min bil, en T4 från -98, så är det den bakre pumpen som går till den främre rutan. Det betyder att ja köpte en pump som inte passade, men de blir ännu bättre...är inge fel på pumpen, den går om man kopplar direktström.
Då de spolar så fint bak så är ju säkringen hel.
Hur går jag vidare?
När jag försöker spola fram så går torkarna några varv precis som de ska, men pumpen är alltså strömlös.

Offtopic: För att göra min dag ännu bättre pajjade jag hälften av fästena till motorkåpan och läppen. Skulle torka bort gamla oljerester från motorn när kåpan ändå var borta (bytte o-ring samt packning till oljereturen förra helgen) och får då syn på en spricka i trråget. Jiippii

Och som grädde på moset så var min framskärm för dålig för att bättra den...så nu är den skitsnyggt temporärt ihoplappad...med silvertejp.
Vilken jävla bra dag, bara att boka av besiktingstiden...

Åter till topic, hur ska jag göra för att felsöka min spolarpump.
av julisgranis
Det första du skall göra är att kolla upp säkringarna, behöver absolut inte vara så att det går på samma säkring för bak och fram spolning. Sedan får du ju mäta om du får spänning fram till pumpen när någon trycker på spolning. Nästa steg är väl relä till spolning du får kolla upp. Är det inget av detta kan det vara kabelbrott, någon lödning som släppt i databoxen eller så har spakarna vid ratten blivit dåliga. Du kan ju hoppas på att det är något av de första jag nämnda =)
av kmx
Enligt intruktionsboken är det säkring 13 som går till båda pumparna. (och säkringen är hel, mätt med multimeter)
Tänkte rycka ur relät för att se om de blir nån skillnad, vilket är det?
Varför ska jag mäta i kontakten? Pumpen går ju när den får ström, så uppenbarligen får den ju inte det nu.
Spaken känns också som man kan utesluta då torkfunktionen drar igång när man försöker spola, då skickar ju den spolsignalen då det lär va samma signalkabel för dom två.

Har faktiskt klarat av att bränna säkringen till sidoljusen också, men hittar ingen info om vilken det är. Nån som vet? Känns B att skapa ny tråd bara för det.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]