Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bira
Jag har samma problem på min V40 och tänkte kolla upp Transistorn,
men efter att jag efter många pust o stön äntligen fått loss den övre skruven kom nästa problem :(
när man ska dra ur hela paketet så tar kylflänsen i så man inte kan få loss den,nån som har koll på hur mycket man behöver skruva isär för att få loss allt?
av Chrippe
Jättekrångligt att få bort översta skruven, sen som du skriver så tar allt emot, men det är bara att DRA och försöka hålla undan det som tar emot under handskfacket. Fick loss min till slut.
av Bira
Sådärja nu har jag lyckats byta motståndet och fläkten fungerar igen :)
Jag släppte på den nedre bulten som håller fast instrumentpanelen och då kunde man flytta lite på plåten som satt ivägen.

enda problemet jag har nu är att när jag kör fläkten på full hastighet har jag lite vibrationer el ett lågt brummande,jag hoppas det försvinner när fläkten fått gå en stund eftersom den stått still i 2 månader.
(vibrationerna minskade redan efter 10min så jag hoppas på det bästa)
av halling_sjo
Håller på och byter motståndet men det återstår en skruv att få loss.
Gissa vilken? Någon som har bra tips på hur man får loss den översta skruven.
av Chrippe
Ta en bits och skruva med fingrarna eller näbbtång.
av halling_sjo
Tack för tipset.
Jag tog en ringnyckel och satte dit en bits. Sedan bankade ringen skev så att bitsen fastnade. Då kom jag åt och kunde lossa skruven. Skruven satt för hårt för att kunna vrida den med bara en bits och handkraft.
Finns även vinkelskruvmejslar att köpa på tex Jula. Ser ut som en sexkantsnyckel fast med skruvspår.
Hoppas att detta kan hjälpa andra med samma problem.
Gott med en fungerande fläkt...
av Zin
hej, jag har fått samma fel på min bil och tänkte kolla om det är "fläkt-motståndet".. Men jag har ingen som helst aning om hur man ska gå tillväga för att hitta det, eller hur det ens ser ut..

Skulle vara supertacksam för om jag kunde få lite guidning hur man gör för att hitta motståndet. Gärna så precis som möjligt då jag är en total amatör vad gäller bilmek. Förstår att det är under eller bredvid handsfacket nånstans. Men hur fasen får man bort det, och sitter motståndet lågt eller högt och så vidare... gärna en beskrivning på motståndet ser ut oxå eller kanske en bild?

Tacksam för hjälp som sakt.. behöver lixom fläkten nu när det börjar bli kallt... *burrr* =)

mvh
Användarvisningsbild
av #27
Ta bort panelen under handskfacket två stjärnskruv sen ser du ett vitt kontaktstycke där har du transistorn (går inte att missa) är monterad med två skruv den övre kan vara lite knivig att få bort..
av Zin
ok jag har hittat det, tror jag. Kan man på något sätt se om det är trasigt?
av martin3
Jag bytte ut transistorn idag - och nu fungerar fläkten igen (den gick för fullt innan) :D ! Jag valde den billiga men pilliga lösningen med att köpa en mj802 från BHIAB (69 kr inkl frakt) + egenhändig lödning för att få den på plats.

Några tips till andra som ger sig på samma sak:
  • - Övre skruven kan lossas enklare om man samtidigt som man skruvar håller/bänder undan den skymmande plåten med en annan skruvmejsel. (detta gick relativt enkelt för mig)
    - Den svarta plasten runt kontakterna kan lossas från kylflänsen, de är bara ihoplimmade. Det är enklare att få ut dessa två delar separat än när de sitter ihop (för mig var det omöjligt att få ut allt i ett paket)
Stort tack till alla som bidragit till info för att avhjälpa detta problem!
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]