Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Jag har bytt hela ecc enheten då jag hade en annan hemma. Min har blinkat ibland (felkodat) så jag börjar med att byta den. Kollade alla kontakter etc. Generatorn är "ny", bytte den förra året då den gamla rasade. Vet inte om det är en gammal kod sen dess som är kvar. Den laddar 14,5, kollade det.

Jag är mest oroad över ECM-337 Momentreducering, felaktig signal och ECM-435 Bränsleadaption - Mager

Kan den främre lambdan fela utan att ge felkod/lampa?
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:Jag har bytt hela ecc enheten då jag hade en annan hemma. Min har blinkat ibland (felkodat) så jag börjar med att byta den. Kollade alla kontakter etc. Generatorn är "ny", bytte den förra året då den gamla rasade. Vet inte om det är en gammal kod sen dess som är kvar. Den laddar 14,5, kollade det.

Jag är mest oroad över ECM-337 Momentreducering, felaktig signal och ECM-435 Bränsleadaption - Mager

Kan den främre lambdan fela utan att ge felkod/lampa?
Kan detta vara något?
Länk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=182916
:-)-)
Användarvisningsbild
av sweddan
Jag kom nyss in. Bytte soppapump till en bättre och en ny spjällägesgivare. Startade bilen och den var som vanligt. Ville bara dö. Höll han vid liv i ca 30sek sen fick bilen eget liv. Varvade upp och ner flera ggr. Sen, så blev tomgången perfekt 8O Hur stabil som helst. När man varvar upp så lägger den sig direkt ner till först 1000varv i en sek sen ner till ca 750. Inga dipp alls :D Så det var nog spjällägesgivaren hela tiden. Trots att jag har provat beg så hjälpte det med en ny :D
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:Jag kom nyss in. Bytte soppapump till en bättre och en ny spjällägesgivare. Startade bilen och den var som vanligt. Ville bara dö. Höll han vid liv i ca 30sek sen fick bilen eget liv. Varvade upp och ner flera ggr. Sen, så blev tomgången perfekt 8O Hur stabil som helst. När man varvar upp så lägger den sig direkt ner till först 1000varv i en sek sen ner till ca 750. Inga dipp alls :D Så det var nog spjällägesgivaren hela tiden. Trots att jag har provat beg så hjälpte det med en ny :D

Nice, kan du kolla volten?
Användarvisningsbild
av sweddan
Denzar skrev:Fan va fint att det fixa sig!

Har också snålat med beggade lägesgivare, vissa grejer ska bara vara nytt :roll:

Ja, det känns så jävla skönt :-)-) Ibland är nytt ett måste :D
Användarvisningsbild
av sweddan
andersbe skrev:
sweddan skrev:Jag kom nyss in. Bytte soppapump till en bättre och en ny spjällägesgivare. Startade bilen och den var som vanligt. Ville bara dö. Höll han vid liv i ca 30sek sen fick bilen eget liv. Varvade upp och ner flera ggr. Sen, så blev tomgången perfekt 8O Hur stabil som helst. När man varvar upp så lägger den sig direkt ner till först 1000varv i en sek sen ner till ca 750. Inga dipp alls :D Så det var nog spjällägesgivaren hela tiden. Trots att jag har provat beg så hjälpte det med en ny :D

Nice, kan du kolla volten?

Vet inte om det går att se med torque pro appen. Kan kolla vid tillfälle. Så jäkla svårt att komma åt kontakten utan att ta bort spjället igen.... :???:
av V40V40
Jag skulle behöva byta ut min spjällägesgivare också. Hur lång tid tog det? Behövdes några specialverktyg? Svårt?
Användarvisningsbild
av sweddan
V40V40 skrev:
Jag skulle behöva byta ut min spjällägesgivare också. Hur lång tid tog det? Behövdes några specialverktyg? Svårt?

Beror på hur van meck du är? Jag som meckar en hel del ger detta 2/10 i svårighetsgrad. Bort med tryckslangen som går från intercoolern till spjällhuset. Lossa gasvajern från spjället. Använd ett litet spärrskaft med förlängare och 10ans hyllsa. Lossa alla bultar (4st) som håller spjället på plats. Spjället väger lite så håll i det ordentligt när du släpper på det för att spjällägesgivaren sitter kvar i sin kontakt. När spjället är löst så vrider du på det så du ser givaren. Lossa kontakten/sladden. Givaren sitter med två st torx. Lossa den, skruva tillbaka den nya, åt rätt håll! Det märker du annars :D Se till att ha en ny packning hemma, alternativt packning på tub, mellan spjället och insuget. Starta bilen och låt den hålla på ett tag, dvs pendla i tomgång och verka dö osv. Den ställer bara in sig ;)

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]