Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent h
Okej men på min har den bara gått några sekunder en gång och den har alltid startat bra tills nu..
Jag ska absolut inte behöva sitta och vrida på och av tändningen för att få tryck igen. Det ska finnas tryck kvar till nästa start av pumpen och det ska räcka med dom sekunderna som min pump går. Eller sitter ni och vrider av och på för att starta era bilar??
Ska börja med att byta tryckregulatorn när den kommer med posten..
Användarvisningsbild
av BlackXS
kent h skrev:Okej men på min har den bara gått några sekunder en gång och den har alltid startat bra tills nu..
Jag ska absolut inte behöva sitta och vrida på och av tändningen för att få tryck igen. Det ska finnas tryck kvar till nästa start av pumpen och det ska räcka med dom sekunderna som min pump går. Eller sitter ni och vrider av och på för att starta era bilar??
Ska börja med att byta tryckregulatorn när den kommer med posten..

Låter bensinpumpen mycket när du vrider på till tändläget 2läget? o sen vrider du igång motorn? låter det svagt eller inte alls så är det pumpen som är kass.

Och går bilen som den ska efter 30-40-50 startförsök så är det inte så konstigt, dra upp bilen på någon väg i 170km/h så lär du rätt snart kunde utesluta bensinpumpen borde räcka redan vid 100km/h men 170km/h eller mer så kommer man märka det markant om bensinpumpen är boven de märks sällan om man ligger o slö kör ute på vägarna.

Och tappar den trycket så har du nog något läckage någonstans, att du byter btr när den inte läcker är att slänga pengarna i sjön, och kom inte hävda sedan att btr var problemet när det inte var det från början... skulle det vara den skulle bilen gå som en potta skit konstant, men kan lika gärna va stopp i luftningen till bensintanken så du har ett vaccum i tanken, så suger det/drar tillbaka bensinen när bilen stått stilla en gång, har du prövat när du varit ute och kört en lång bit att stanna o skruva upp bensinlocket o höra om det blir ett högt sug i tanken? eller om bilen startar lättare om du öppnar tanklocket och försöker starta bilen?
av kent h
Bränslepump och filter är bytta i år !!!!
Låter inget när jag öppnar tanklocket. Inte ens efter 20-25mil. Visst fan kan btr läcka när bilen är avstängd för när den går så håller pumpen uppe trycket.
Användarvisningsbild
av andersbe
kent h skrev:Bränslepump och filter är bytta i år !!!!
Låter inget när jag öppnar tanklocket. Inte ens efter 20-25mil. Visst fan kan btr läcka när bilen är avstängd för när den går så håller pumpen uppe trycket.
Det är bara att koppla in en glasklar slang på returen.
av kent h
Ska hämta btr:en på posten imorgon..
Är det inte den så måste det vara backventilen i bränslepumpen.. för tappar jag över ett bar på ca en timme så borde det vara blött under bilen.
av NilsO
Att trycket försvinner gör inte i sig att bilen blir svårstartad. Trycket byggs upp på några sekunder så länge ledningarna mellan pumpen och regulatorn (inklusive filtret) är fyllda med bränsle. Dvs då räcker det att pumpen går kort när man vrider på tändningen.

Så i ditt fall måste bränslet rinna tillbaka på något vis, och luft komma in. Antingen för att backventilen i pumpen är trasig, eller om det kan gå till på något annat vis. Osäker på om regulatorn kan orsaka det felet, det kanske den kan.

Livsfarligt vid krock att koppla så att pumpen går konstant. Gör inte det! :) .
av benka1
Är det dåligt soppa tryck så blir det felkod oftast bara på belastning full gas 3-5 växel,felkod är p0131 främre lambda low signal
i mitt fall va det btr och kolla noga slangen från vauccum delen på btr inte ett uns av läckage får förekomma-
Du har ny pump o filter så felet sitter inte där möjligt fel evap ventil återcirculation av bensinångor funkar ej den så kan det
bli problem,men även den ska ge felkod/benka1
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]