Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
emag68 skrev:
klacken skrev:Funkar inte med sådana då du har en -98 vilket är OBD,OBD2 kom-01. Autocom,ppc eller vida är det som gäller.
Okej det var ju typiskt. Kanske enklast att åka till en verkstad och få den avläst.
Ska prova att byta temperatursensor imorgon, har som hakat upp mig på att fläkten går fast motorn är kall. Kollade stiften och dom var kolsvarta så det är något som inte står rätt till helt klart. Kan nästa steg vara att kolla lamdasonderna? Om nu givarbytet inte hjälper? Hur går man tillväga för att funktionstesta lambdasonderna? Bör jag kolla något annat?
Denna ska funka VOLVO FCR OBD2 Felkodsläsare, sök på FCR
av emag68
andersbe skrev:
emag68 skrev:
klacken skrev:Funkar inte med sådana då du har en -98 vilket är OBD,OBD2 kom-01. Autocom,ppc eller vida är det som gäller.
Okej det var ju typiskt. Kanske enklast att åka till en verkstad och få den avläst.
Ska prova att byta temperatursensor imorgon, har som hakat upp mig på att fläkten går fast motorn är kall. Kollade stiften och dom var kolsvarta så det är något som inte står rätt till helt klart. Kan nästa steg vara att kolla lamdasonderna? Om nu givarbytet inte hjälper? Hur går man tillväga för att funktionstesta lambdasonderna? Bör jag kolla något annat?
Denna ska funka VOLVO FCR OBD2 Felkodsläsare, sök på FCR

Fick låna en felkodsläsare men tyvärr fanns det inga felkoder.
Detta har jag bytt utan resultat

Olja
Oljefilter
Luftfilter
Tempgivare
Termostat
Luftmassemätare
Lambdasond fram (biltema titanium)
Komplett avgassytem med hel katt (hade läckage innan)
Tändstift (volvo orginal)
Tändspolar
Tändkablar

Var och besiktade tidigare i veckan och fick ungefär samma värden som innan, enda skillnaden var att lambdavärdet var 0.85.
Vad är nästa steg? kastar snart in handduken.
Bilen rycker lite grann vid hög belastning och kan börja bluddra vid låga varv, typ rullande start på tvåan.
av emtor
Rådlös skrev:Nu vet jag dessvärre inte vad dom aktuella Ohmvärdena skall vara, men vi hoppas att någon annan vet och meddelar det här. .
inlet air temp sensor-3500 ohm @ 20 deg. C
coolant temp sensor-2450 ohm @ 20 deg. C
throttle position sensor (at idle) - 960 to 1440 ohms @ 20 deg. C
idle control valve 8,6 to 10,6 ohms @ 20 deg. C
av rudarmy
Är lmm, tändkablar å Spolar volvo original?

Tycker det är väldigt skumt att motorn helt plötsligt efter dessa byten går tokfett!
av benka1
Finns bara en sak kvar och det är att motorn får förlite soppa tryck odet gör att ecu,n reglerar upp så att avgasvärdena blir
helt fel och går för fett på tomgång så var det i mitt fall,bytte soppa pump o filter blev bra ett halv år efter det bytte jag btr och inga problem sen dess.
av emag68
emtor skrev:
Rådlös skrev:Nu vet jag dessvärre inte vad dom aktuella Ohmvärdena skall vara, men vi hoppas att någon annan vet och meddelar det här. .
inlet air temp sensor-3500 ohm @ 20 deg. C
coolant temp sensor-2450 ohm @ 20 deg. C
throttle position sensor (at idle) - 960 to 1440 ohms @ 20 deg. C
idle control valve 8,6 to 10,6 ohms @ 20 deg. C

Tack!
Var och mätte inlet air temp sensor och fick bara 1100 ohm, en ny är beställd. Håller tummarna att det är den som ställer till det för mig.
av emag68
rudarmy skrev:Är lmm, tändkablar å Spolar volvo original?

Tycker det är väldigt skumt att motorn helt plötsligt efter dessa byten går tokfett!

Lmm är volvo orginal, tändkablar och spolar är biltema, satt original innan men det gjorde ingen skillnad när jag bytte. Hade läckage på avgassystemet på förra besiktningen så det är nog det som lurar en. Den senaste besiktningen är nog sanningen hur det alltid legat till, man känner på lukten att det är något galet. Kan tillägga att båda lambdasonderna är nu orginal. (bättre begagnade) dock ingen skillnad
Senast redigerad av 1 emag68, redigerad totalt 0 gånger.
av emag68
benka1 skrev:Finns bara en sak kvar och det är att motorn får förlite soppa tryck odet gör att ecu,n reglerar upp så att avgasvärdena blir
helt fel och går för fett på tomgång så var det i mitt fall,bytte soppa pump o filter blev bra ett halv år efter det bytte jag btr och inga problem sen dess.

Okej tack för tipset.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]