Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
benka1 skrev:Förmodligen sitter vevhusventilationen igen i den stora slangen ner till turbon min tryckte ut olja genom stickan även fast jag gjort rent det mesta utom den,plocka lös den nere vid turbon o blåste med tryck luft mycket riktigt den slangen va igen koksad så nu trycker den ingen olja genom
stickan,sen kan det ju vara kolvringarna som är slut då trycks kompressionen ner i vevhuset o ut genom stickan möjligt fel då du kör på strippen!

Du kan inte möjligtvis länka till en bild som visar den stora slangen ner till turbon ? ;) för en annan lekman. intressant o lära sig lite ;)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tänk på att inte blåsa in skiten i motorn för då sätter det sig i oljesilen och man får lågt oljetryck som följd.
av Gangefors
Har gjort ett kompressions test nu och det var bra så det är inget problem med topp packningen. Ska gå på slangar och kanaler till vevhusventilationen och se om man hittar något där.
Användarvisningsbild
av andersbe
Gangefors skrev:Har gjort ett kompressions test nu och det var bra så det är inget problem med topp packningen. Ska gå på slangar och kanaler till vevhusventilationen och se om man hittar något där.
Detta kanske kan vara nått!
Oljefälla_v40_1f.jpg
Oljefälla
Oljefälla_v40_1f.jpg (211.34 KiB) Visad 946 gånger
Oljefälla_v40_1h.jpg
O
Oljefälla_v40_1h.jpg (144.14 KiB) Visad 917 gånger
Oljefälla_v40_2a.jpg
Oljef
Oljefälla_v40_2a.jpg (76.13 KiB) Visad 915 gånger
Bör titta på 5-6-7
av rudarmy
Ganska lätt å fixa,jag har gjort sådär på min motor.
Du får svetsa (baggis!)igen de 2 små vattenrören på insuget, å dra slangen direkt från termosthuset, tror det va 16mm slang mät diameter på röret från termosthuset för säkerhets skull. Slangen till vevhusventilationen(retur till insugsslangen) va större typ 21mm, mät:)

Edit: för retur till insugsslangen gjorde jag så att på både fällan å insugsslangen sparade jag en bit, den böjda Original slangen.. å trädde över den nya slang på bitarna jag låtit sitta kvar.
Lite dåligt förklarat hoppas ni fattar:)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är det inte bättre att försöka lokalisera felet eller vad det är som gör att du får ett övertryck i vevhuset? Original vevhusventilation räcker gott och väl till.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
andersbe skrev:
Gangefors skrev:Har gjort ett kompressions test nu och det var bra så det är inget problem med topp packningen. Ska gå på slangar och kanaler till vevhusventilationen och se om man hittar något där.
Detta kanske kan vara nått!
Oljefälla_v40_1f.jpg
Oljefälla_v40_1h.jpg
Oljefälla_v40_2a.jpg
Bör titta på 5-6-7

De där vill ja pröva göra på min V40, plocka ner så man kommer åt oljefällan. Inte för ja tror det är svårt o demontera grejerna, tror mer ja får psykbryt när det ska tillbaka, lär nog glömma någon slang eller något :P

är det lätt o demontera insuget ?

någon som på rak arm kan tala om vilken termostat som sitter i v40 T4 1999? 82 eller 90 grader?
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]