Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Om jag inte är felinformerad så sitter det en MJ802 transistor som används för att reglera varvtalet. Alltså inget motstånd. Den sitter bredvid fläkten och kyls av luftflödet i en kanal där.
Kan det vara detta, bilder.
Fläkt_Transistor_1a.jpg
Tr
Fläkt_Transistor_1a.jpg (54.2 KiB) Visad 355 gånger
Engångs säkring/Temp.
Fläkt_Säkring_1a.jpg
Säk
Fläkt_Säkring_1a.jpg (25.83 KiB) Visad 2980 gånger
Går tydligen att använda en 2N3055 driver för 10:-!!
Japp, 2N3055 transistorn funkar fint! (Förstärkningen är dock något lägre så man får se till att den bottnar ordentligt, annars går inte fläkten för fullt).

Om säkringen på bilden gått sönder så är sannolikt något mer trasigt, så det lär knappast räcka med att byta enbart den om den visar sig vara trasig!

Lite OT, men förra sommaren så kom jag ut till bilen en morgon, startade som vanligt och när fläkten hoppade igång så vibrerade det i precis hela bilen och ett dovt ljud hördes.
Trodde att något lager gett upp i fläkten, men visade sig vara en del av kupéfiltret som lossnat. Typ en 10x1x0,5cm stor skumgummibit. Den hade lagt sig i fläkttrumman! Trodde inte att en sån liten lätt grej kunde rubba balansen så kraftigt i fläkten, men tog bort den och testade fläkten igen och nu var den som vanligt igen! :lol:
Variosboy skrev:Japp, 2N3055 transistorn funkar fint! (Förstärkningen är dock något lägre så man får se till att den bottnar ordentligt, annars går inte fläkten för fullt).

Om säkringen på bilden gått sönder så är sannolikt något mer trasigt, så det lär knappast räcka med att byta enbart den om den visar sig vara trasig!

Lite OT, men förra sommaren så kom jag ut till bilen en morgon, startade som vanligt och när fläkten hoppade igång så vibrerade det i precis hela bilen och ett dovt ljud hördes.
Trodde att något lager gett upp i fläkten, men visade sig vara en del av kupéfiltret som lossnat. Typ en 10x1x0,5cm stor skumgummibit. Den hade lagt sig i fläkttrumman! Trodde inte att en sån liten lätt grej kunde rubba balansen så kraftigt i fläkten, men tog bort den och testade fläkten igen och nu var den som vanligt igen! :lol:
Låter bra, har lite Trissor liggande, har ingen el-schema men skulle tänka mig att det är en darlington koppling!
Tackar för infon... :)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]