Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

IndustriDiamant skrev:
Tuna skrev:
juste skrev:Variabelt kamaxeldrev. Har bytt 2ggr på min v40 1,8 -00.
Hej ! det lät som en del som kan vara bra att ha :) tror jag har lite koll på vilket drev det kan vara men det skulle vara uppskattat
med någon bild och en liten snabb instruktion hur man for bort det snabbt och smidigt, har som sagt inte så mycket tid att plocka ner allt
så det är en klar fördel att vara lite förberedd innan man börjar :)

mycket godis o plocka...

ta bensinpumpen

ta tomgångsmotorn

ta trottelhuset

ta bromsoken om de är ok?

om du bor nära göteborg så vill jag gärna köpa krockbalken av dig bak ;)

Tack för tipsen tyvärr så bor jag ca 40-45 mil från Göteborg :-(
andersbe skrev:
Har du något drev kvar?
Skulle vara intressant att se en sådan delad, bilder!
Har du möjlighet?
(W)
Jo jag har ett drev kvar. Just för att öppna och kolla hur det ser ut innuti. Men det sitter hopskruvat med lite annorlunda bultar som jag inte har hylsor till. De är fortfarande 6-kantiga, men rundade utåt mellan kanterna. När jag får tid och lust skall jag leta efter passande hylsor/nycklar.
juste skrev:
andersbe skrev:
Har du något drev kvar?
Skulle vara intressant att se en sådan delad, bilder!
Har du möjlighet?
(W)
Jo jag har ett drev kvar. Just för att öppna och kolla hur det ser ut innuti. Men det sitter hopskruvat med lite annorlunda bultar som jag inte har hylsor till. De är fortfarande 6-kantiga, men rundade utåt mellan kanterna. När jag får tid och lust skall jag leta efter passande hylsor/nycklar.
Låter toppen :-)))))

Verkar vara special bult, hitta en hylsa till den typen av bult kan vara svårt!!!!
VVT_Hjul_1a.jpg
VVT Hjul
VVT_Hjul_1a.jpg (24.49 KiB) Visad 5151 gånger
juste skrev:Denna del är skrot. Jag vill veta hur den ser ut inuti. Vad är trasigt? Men hur öppnar jag den?

Fick min VVT i dag såg kanon ut, lite förbryllad att det inte var en märkning på kuggkransen och inget spår för kamaxel så det gäller att
spänna skruven i rätt moment.
Får nog göra en hållande verktyg till VVT:en så att den inte snurrar vid åtdragningen, det är tre uttag på VVT:en får utgå från dom.
Utgångsläget får bli efter den gamla och kåpans märkning.

Skruvarna får man nog ta med en vinkelslip, 2mm skiva, skruvmejsel samt hålla/vrida med skiftnyckel. :mrgreen:
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]