Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1074854
0 är den ultimata blandningen det ligger alltid och pendlar därkring 0+ 2-3% när allt är som det ska.
När jag hade en luftläcka så låg den och pendlade mellan +10 till 15% det syntes att bilen försökte kompensera med bensin, rätt intressant när man bytte det som var otätt startade bilen igen och höll koll på mätaren det rörde sig nedåt direkt efter 1 minut låg den runt 0 man var då säker på att felet var löst och efter en dag så släcktes motorlampan själv vid start vilket var ytterligare en indikation, jag raderade då den historiska felkoden.

Du har nog en luftläcka p0300 är troligtvis ett resultat av den första.
P0171: System Too Lean (Bank 1) (Powertrain, Generic) -
P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected (Powertrain, Generic)

Men kika på värdena hur det ser ut på båda banker.
Mer om felkoden.
http://www.obd-codes.com/p0171
#1074974
Okej, jag kom ihåg fel. Tydligen var det Torque jag hade på paddan. Hittade sensorer som hette Fuel Trim Bank 1 & 2 Short Term.

Bank 2 visar inget, men bank 1 hoppar värdet rätt så kraftigt. -2 - 15% hoppar den nu på. Du säger alltså att du hade samma symptom och då var det endast en luftläcka?
#1075651
Jag köpte en burk Motor Starter i hopp om att hitta min läcka, men hittade nog inte. Bilens symptom skulle passa så bra in på läcka så det är lite konstigt. Kanske läckan är på någon svårt nåbar plats. Jag ska undersöka vidare både på bil och internet så får jag hoppas att jag hittar något som förklarar mitt problem. Kan ju ännu vara luftmängdmätaren som bråkar.
#1078675
Jag vet inte om någon läser denna tråd mera men jag tänkte skriva en uppdatering och se om jag får mera tips. Jag har nu varit framme med min multimeter och testat att luftmängdmätaren och att tempgivaren för termostaten fungerar. Luftmängdmätaren mätte jag volt som kom från mittpinnen. Den var 0,7V då jag släppte på gasen, men då jag tryckte på gasen och motorn behövde mera luft så öka voltvärdet märkbart.

Jag testade även tempgivaren. Då motorn var kall (utetemperatur 15C) så visade multimetern 3310 Ohm och efter att jag varit på en 10minuters körning så hade ohmvärdet minskat till 270 Ohm. Den fakta jag fick via internet skulle tyda på att 270 betyder ungefär 82-85 grader. 200 Ohm betyder 90 grader och är det motorn vill ligga på. Låter korrekt men är inte 100.

Kan det ännu vara termostaten som bråkar? Kommer ni på något annat jag kan testa eller ska jag fortsätta söka efter läckor?

Har nu testat och uteslutit:
- Luftmängdmätaren
- Tempgivaren till kylvätskan
- vakuumläcka vid insugsserien
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]