Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den enda givare som kan mäta hjulen är abs bromsens kuggkrans så felet ligger där skulle jag tro -
dsa tar impuls från givarn o skickar svar till ecu då man kopplar bort dsa finns ingen impuls så glapp kontakt trasig ledning kortis
är min tanke!
sen kan du kolla om du spinner lös på grus lyser lampan till dsa? om inte kontakt fel som ovan.
Så, då var det kollat efter felkoder, dock fann vi inga och efter en provtur kunde vi konstatera att alla hjulen ger ifrån sig korrekt/samma hastighet..

Så nu är det väl tillbaka på ruta ett igen skulle jag vilja påstå..

Kanske är så enkelt att styrboxen för DSA är boven i dramat..
Någon som vet om man kan byta mellan två bilar med samma motor och årsmodell för att testa? (Har en kompis med en likadan som mig, som inte uppvisar detta felet).
Oftast brukar ABS en gå in när man bromsar om ringarna är dåliga/spruckna men DSA kan ju även den gå in och ingripa om den uppfatar att hjulet spinner och det hjulet som den uppfattar som spinner är ju det hjulet som har en hel ABS-ring.
Absolut.
Men grejen är ju den att normalt sett när DSA griper in så börjar lampan för DSA blinka. Men i detta fallet så gör den ju inte det. Vilket tyder på att systemet jobbar, men på fel sätt och kanske av fel anledning.
Men får som sagt bli en ordentlig koll på ringarna när däcksbytet blir av!
Ja det är lika bra att kika över ringarna, ett oscilloskop är guld värt då ser man signalkurvan om den beter sig korrekt eller om den avviker något.

På min bil visserligen en S70 så blinkar inte alltid spinnlampan är den spinner till snabbt heller.
Variosboy skrev:Absolut.
Men grejen är ju den att normalt sett när DSA griper in så börjar lampan för DSA blinka. Men i detta fallet så gör den ju inte det. Vilket tyder på att systemet jobbar, men på fel sätt och kanske av fel anledning.
Men får som sagt bli en ordentlig koll på ringarna när däcksbytet blir av!
Låter tvärtom tycker jag om inte antispinn lampan tänds då hjulen spinner då jobbar inte systemet som det ska eller rättare sagt
det är trasigt ?
Nu missförstod du nog vad jag skrev, eller så var jag otydlig.
Jag skrev att systemet jobbar, men på fel sätt..

Har inga felkoder över huvudtaget och har väldigt svårt att tro att lmm skulle vara orsaken då bilen fungerar som den ska när man stänger av DSA.. Men man ska aldrig säga aldrig! :wink:
Eftersom att det bara händer någon enstaka gång att hugger till så tror ju bilen faktiskt att hjulet spinner till och ingen felkod sätts.

Det samma gäller med spruckna ABS-ringar ibland tror bilen att hjulet låser sig fast det inte gör det och ABS går in och jobbar. Det samma här eftersom att det händer någon enstaka gång att signalen ute blir så sätts inte felkod men däremot om ABS-enheten får signal att hjulet står still fast det inte gör det när man bromsar så kommer ju ABS att ingripa hjälper det inte. Vilket det inte lär göra eftersom hjulet snurrar fast signalen säger låst och ABS-ingreppet hjälpte inte så kommer en felkod att sättas.
Helt korrekt!

Men det är fortfarande så att DSA lampan inte tänds när detta händer. Gasar man däremot på på halt underlag så tänds lampan när bilen hjulen spinner och man känner att systemet griper in.
Det talar ju för att detta inte är ett "normalt" tillstånd, utan någon form av fel. Såvida inte indikeringen har någon form av delay som gör att det i detta specifika fall inte hinner trigga det som får lampan att tändas!?

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]