Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Alx skrev:
benka1 skrev:Då man byter bromsok ska man justera med handbromsen till belägget tar i skivan ej fotbromsa först mao.
kommer aldrig ta annars blir för långt avstånd för armen på oket,rör aldrig wiren för att kompensera om den inte redan är
feljusterad!
Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara så. När fotbromsen används och kolven åker ut skruvas pinnen till handbromsen inuti oket. Handbromsen kommer inte att fungera förrän fotbromsen har pressats hårt ett par gånger.

Man ska enbart skruva under armstödet tills wiren blir spänd. Armen bak på oket får alltså inte börja röra på sig när man spänner.
Du är helt ute o cyklar,bromsoket består av 2 system en hydralisk o en mekanisk(handbroms) då du bromsar med foten så pressar bromsvätskan ut kolven,
handbromsen skruv pressar kolven i en linjär rörelse utåt som du beskriver skulle handbroms armen röra sig fram o tebax så fort man rör fotbromsen..
Alltså kolven snurrar inte om du tror det
av Alx
benka1 skrev:
Alx skrev:
benka1 skrev:Då man byter bromsok ska man justera med handbromsen till belägget tar i skivan ej fotbromsa först mao.
kommer aldrig ta annars blir för långt avstånd för armen på oket,rör aldrig wiren för att kompensera om den inte redan är
feljusterad!
Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara så. När fotbromsen används och kolven åker ut skruvas pinnen till handbromsen inuti oket. Handbromsen kommer inte att fungera förrän fotbromsen har pressats hårt ett par gånger.

Man ska enbart skruva under armstödet tills wiren blir spänd. Armen bak på oket får alltså inte börja röra på sig när man spänner.
Du är helt ute o cyklar,bromsoket består av 2 system en hydralisk o en mekanisk(handbroms) då du bromsar med foten så pressar bromsvätskan ut kolven,
handbromsen skruv pressar kolven i en linjär rörelse utåt som du beskriver skulle handbroms armen röra sig fram o tebax så fort man rör fotbromsen..
Alltså kolven snurrar inte om du tror det
Om du läser igen kanske du ser att de du har skrivit är precis så som jag beskriver de fast lite sämre. I din första beskrivning var du helt ute å "cyklade". Handbromsen skjuter ut kolven kanske 5 mm och har man inte använt fotbromsen först kommer inte handbromsen inte att trycka kolven mot bromsbelägget. Automatiska justeringen i oket fungerar bara om kolven pressar bromsbeläggen mot skivan när fotbromsen används. Justeringen går alltså på bara några tryck på fotbromsen. Dessa ok fungerar precis likadant som på mina Mitsubishi Evos och där har jag renoverat ett flertal ok.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man skall skruva ut kolven, inte trampa ut den.
av juste
MartinS skrev:Man skall skruva ut kolven, inte trampa ut den.
Menar du att man skall "skruva för hand"? Nää, kan det stämma. Jag har bytt belägg bak 3ggr på min, jag har skruvat IN kolven, men aldrig ut. Det har fungerat bra iallafall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om kolven behöver skruvas ut för att man har gamla belägg men nytt ok så skall den skruvas ut.

Byter man belägg men behåller gammalt ok skruvar man ju in den så mycket som det behövs. Kontentan är att man skruvar den ut eller in så den passar till ok/skiva.
Användarvisningsbild
av andersbe
Finns vertyg att köpa på biltema, belägg anpassa så att det går trögt att få på ok:et och beroende av kant på skiva kan
då behöva knacka på oket.... :-)-)
av benka1
Onödigt att skada nya belägg bättre skruva in kolven först så beläggen går lätt in typ 1-2 mm frispel ,sen vicka på handbromsarmen
på oket så går belägget ut mot skivan sen är det bara att bromsa för kung o fosterland :D
Användarvisningsbild
av BlackXS
Lånar denna gamla tråd.

När man demonterat bromsoket och tagit loss damasken för kolven, hur får man ihop det igen?

1 damasken på kolven o sen lirka/leka in damasken i oket så det sluter om sidorna på insidan

2 montera damasken på oket först och sedan försöka få in kolven?

3. Gamla damasken kan va sväld och går inte återmontera? En ny damask borde va mindre slapp om ringen och sluta om / sluta tätt på oket??
av Denzar
Själv trädde jag på kolven först, sen peta in i oket. Det var ett mindre helvete när man inte gjort det förr :lol:
Ville gärna hoppa av kolven, och ogärna in i oket samtidigt.

Något bra trix måste ju finnas 8)
Användarvisningsbild
av BlackXS
man blir så trött när man håller på med jobbet, undrar inte om det vore lättare köpa en rep sats o byta damasken kanske den är mer tajt eller nått men riktigt riktigt hatar att man måste skruva och samtidigt pressa in kolven i oket... så mycket lättare på en v70 när man bara kan ta en polygrip o pressa in kolven...

Tror damasken hoppa av oket säkert 30 gånger innan den gick sönder :lol: :lol: funderar nu starkt på köpa 2 nya ok bak, för när man skruvat in kolven och sedan trycker på pedalen så åker den ut och låser men den vill aldrig åka in igen för egen maskin så klossarna ligger på :-(O) och handbromsmekanismen åker tillbaka ??:-/

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]