Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag håller med Taxi här. Termostater har inte evigt liv. Det är ju lämpligt att byta dom när man byter kylarvätska vart annat år.
Sedan är det så att temperaturinstrumentet i panelen är inget precisionsinstrument. Det visar bara på "ett ungefär". Vill man veta exakt vad instrumentet visar får man göra jämförande mätningar och mäta på motorblocket/topplocket med en IR-termometer. Sedan får man notera vid varje mättillfälle hur visarinstrumentet pekade just då och skriva upp resultatet. Då kan man möjligen få användbara värden.
av benka1
Min t4 98.a har digital info visar 92 grader vid 17 gr kallt i norrland har ej bytt termostat på 4 år sen jag köpte bilen -
97 tom om jag drar ur den på trean :lol:
av klacken
Har ny termostat i min t4,visar 86 grader. Tror nog man får räkna med ett kast på +-5 på mätaren. För bytet visade den 67 grader.
av ollerwe
Hej!
Får jag ansluta till tråden?
Min 2liters v40 visar väldigt länge "Cold" och sen, efter minst 10 minuter, parkerar runt 50 grader vid sträng kyla, som nu minus tio grader eller kallare. Sommartid kan inte minnas att motortemperaturen översteg 80 grader enligt mätaren, även när det var som varmast ute.

Är byte av termostat något en klumpig och oerfaren bilägare kan ge sig på? Ingen varmgarage! Med forumets hjälp bytte jag bensinpumpen i somras med det tog sin lilla tid och ansträngning. Nu vill jag inte ha bilen ståendes utan det ska vara åtgärdat på ett dygn. Vad tycker ni?
Mvh
Ollerwe
av klacken
Byta termostat är inga problem att göra ute,enklare än bensinpumpen. Tappa ur ca.1liter vätska först,finns ett kran nere på höger sida på kylaren,sen sitter locket till termostaten med 2 torx. kanske 15 minuters jobb om du inte gjort det förut.
av ollerwe
Tack, Klacken.
Jag ska beställa en termostat och byter nästa helg. Får ta kontakt med forumet om jag stöter på patrull.
Användarvisningsbild
av StringerBell
alan skrev: Personligen brukar jag lägga in en plastskiva framför kylaren under vintern detta gör rätt stor skillnad då motorn och jag blir varmare fortare och även bränsleförbrukningen minskar något när motorn blir varmare.
Då har du trasig termostat. En fungerande termostat släpper ju inte ut något kylvatten till kylaren när den är stängd och då gör det ingen skillnad vad man lägger framför den.
av juste
Fartvinden sveper ju runt motorn och skulle kunna göra att det tar lite längre tid att uppnå "drifttemperatur". Om man kan minska lite på den, så....
av ollerwe
Nu är termostaten beställd och jag har börjat läsa mig till hur man gör. Ska kolla att jag hittar kranen, locket och att allt ser någorlunda fint ut. Återkommer med frågor eller med en "mission accomplished" :-)

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]