Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Plocka isär tomgångsmotorn o rengör den såg i en annan tråd som fixat felkod 0335(vevaxelgivare) pga det även bytt
viskotet på oljan efter det så funka motorn klockrent,ett tips till :-)))))
Kolla även om det är vevhustryck i motorn,lyft oljestickan o varva lite ska tydligen suga inte blåsa upp..
Och pilla inte på kontaktstyckena till spolarna det brukar se ut på det viset :lol:
Tack Benka har kollat det du nämner utan resultat. Startade som en klocka idag, gick fint på tomgång, körde en sväng vilket gick bra till en början. Efter 500 meter får jag ryckig gång. Kör hemåt och bilen stannar på parkeringen utan att gå och starta igen. Inga felkoder. Byter soppafilter, men bilfan går fortfarande inte att starta. Läser ut felkoderna och plötsligt får jag felkod_ p0270 cylinder 4 injector circuit low. Vilket borde tyda på spridaren på fjärde cylindern? Betyder det att denna har packat ihop eller att den inte får ström? Kan man köpa dessa styckvis någonstans? Detta börjar bli dyrt.
Verka skumt att den felkoden kommer upp nu,isåfall pröva o dra spridarkontakterna medans motorn går på tomgång-
Märks om den inte reagerar isf!
Knepigt med felkoder jag hade kod främre lambdan low voltage fast det va btr som va kass är nog ecu som
som reglerar ut missvisande...
Tror att det bör ligga runt 2,5-3,0 bar i fuelrailen då motorn går säkert lägre då man bara drar igång tändningen
fast kommer det bara luft då är du närmare problemet,hur låter soppa pumpen då tändningen slås på låter den överhuvudtaget?
Du bytte vell filtret då bör man lufta ur vid fuelrailen först innan man startar chansen finns att det blir luft inte säker på det men men..
kolla relät oxå till pumpen mm Trevlig helg 8)
Tack för matnyttiga svar som vanligt, Benka. Ska mäta upp trycket när jag lyckas få fram soppa. Pumpen låter som den brukar tycker jag, men det är ju möjligt att trycket inte blir tillräckligt. Sitter det någon backventil i pumpen som skulle kunna paja? Får försöka blöda ur systemet nu efter filterbytet och förhoppningsvis får jag då fram soppa. Om inte, hur felsöker jag enklast pumpen? Ytterligare en fråga. Bränsleslangen som fäster in i övre delen av BTR:n förser den railen med bränsle eller är det en retur?

Trevlig helg :)
Ingången till btr förser railen med bensin o undersidan är det vauccum från insugs röret pröva o ta lös slangen nere vid insuget
för att kolla membramet i den enkelt jobb!
Kommer det en uns av soppa där så är membranet trasigt o då tappa railen trycket till spridarna.
Sitter en backventil i pumpen o enda uppgiften den har är att trycket bibehålles då motorn ej går!

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]