Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
Du får tänka på att motorfästet ska bort och palla upp motorn, kan använda en domkraft.
Motorfäste beroende av motor är fäst mellan eller under kamdreven, jag gjorde två trä kilar och efter inställning av märkningen, kilade fast
kam hjulen mellan motorfäste och hjul/en.
Du behöver inte ta bort rem vevaxelhjulet, går att peta in remmen i mellan efter plåt skydden är demonterade, lite pill o trix så går det.
Rekommenderar att du stegvis tar foton om minnet skulle svikta i mekandet!
När du ändå har allt nere kolla alla hjul så alla går lätt utan några hackande, känner du något misstänkt, byta.
av alan
Låter bra, när jag skulle köpa kamremmen så fanns det förstås två olika beroende på motorns nummer, men hittar inte något nummer på motorn vet ni var man kan kolla eller om det finns något annat sätt att lista ut vilken kamrem man skall ha.
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Låter bra, när jag skulle köpa kamremmen så fanns det förstås två olika beroende på motorns nummer, men hittar inte något nummer på motorn vet ni var man kan kolla eller om det finns något annat sätt att lista ut vilken kamrem man skall ha.
Gå till Mekonomen/Webbshop fyll i ditt bil-reg.-nummer, klicka sedan på (!) :-)-)
av alan
Tack

Provade detta men fick bara en motor nummer, även mekonomen hade två olika kamremmmar beroende på om man hade en 97 eller en 98 och min är tillverkad dec 97 och är en 1998 år model.

Så är det någon som vet var motor numret står? Skall sluta på 10 eller 11 tack på förhand.
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Tack

Provade detta men fick bara en motor nummer, även mekonomen hade två olika kamremmmar beroende på om man hade en 97 eller en 98 och min är tillverkad dec 97 och är en 1998 år model.

Så är det någon som vet var motor numret står? Skall sluta på 10 eller 11 tack på förhand.
Prova denna länk
https://www.skandix.de/en/vehicle-selection/?action=neu

Lägg in din bil, YY nummer hittar du i Bilregistret webb.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]