Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HerrKombi skrev:
andersbe skrev:Länk:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018564/

Prova denna, har hjälp mig att hitta kamhjulslager fel etc. kommer mycket nära felkällan!
Sånt instrument är använt, ljudet upplevs komma från avgaskammen (kammen närmast mot kupen?). Lite svårt dock att precissera vart exakt på den "raden" ljudet kommer i från.

Prova med ett kompresions prov på cylinderna samt även med olja, aviker det på en cylinder så har du felet där!

Det hörs dåligt själva ljudupptagningen, skaffa en mikrofon och sätt ett rör på den 100mm låt polaren håla gasen medans du avlysnar, bör
få en bättre inspelning av ljudet.
Det lilla som hördes, skulle tänka mig en ventilfyftare eller en elektriskventil.

Hörs det mer vid körning?
Häls
Åsa-nisse
andersbe skrev:
HerrKombi skrev:
andersbe skrev:Länk:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018564/

Prova denna, har hjälp mig att hitta kamhjulslager fel etc. kommer mycket nära felkällan!
Sånt instrument är använt, ljudet upplevs komma från avgaskammen (kammen närmast mot kupen?). Lite svårt dock att precissera vart exakt på den "raden" ljudet kommer i från.

Prova med ett kompresions prov på cylinderna samt även med olja, aviker det på en cylinder så har du felet där!

Det hörs dåligt själva ljudupptagningen, skaffa en mikrofon och sätt ett rör på den 100mm låt polaren håla gasen medans du avlysnar, bör
få en bättre inspelning av ljudet.
Det lilla som hördes, skulle tänka mig en ventilfyftare eller en elektriskventil.

Hörs det mer vid körning?
Häls
Åsa-nisse
Jo jag vet, ljudet blev inte det bästa :( Ska se över den delen och se om man kan trolla ihop nått bättre.
Olja är bytt, både tjockare och tunnare testad - ingen skillnad.

När det gäller komptest antar att det var det du menade med avvikande på en cylinder?), tar tändspolarna någon skada av att man kör på starten utan att dom är monterade? (minns jag rätt från förr så var det väl Saab´s spolar som blev förstörda om man körde dom så - därför jag frågar om dessa nu).
Hur menar du med elektriskventil? (nån särskild du har i åtanke?)

Varken högre/lägre vid körning - tickandet löper konstant.
Dock inbillar jag mig att ljudet avtar/upphör när man lägger last på motor från lågt varvtal i kombination med hög växel..Men som sagt nått jag troligen inbillar mig då det är super svårt att höra ordentligt med vägljud, gasande etc som också låter.
HerrKombi skrev:
benka1 skrev:Nockvinkeln blir lite förskjuten pga ventilspelet så någon felkod kan va möjlig.....
Nu är ju lyftarna ett relativt ovanligt problem även om man läst om några ytterst enstaka fall.
Som de ser ut med kåpan som överfall till kammarna och allt där under så går de väl knappast att mäta lite smidigt med ett bladmått för att utröna ev glapp.
Finns det nått annat smidigare sätt att verkligen säkerställa om det är en lyftare än att plocka av kåpan och typ mäta/alt byta alla lyftare för att sen se om det blev tyst på tickandet?

När du skriver "kan va möjligt", har du nån tanke om hur troligt/inte troligt det är att en dålig lyftare skulle ge felkod på VVTn?

Fan det är ju nästan så man vill skita i den här motorn och leta upp nån skojigare, men då åker man på koppling och hela den skiten också... :evil:
Kommer felkoden tillbaka direkt då den nollas?
Menar att felkoden gör ju att bilen ej går igenom besiktningen fast tar det 2-3 dagar så nollar du precis innan o kör som vanligt förövrigt motorn går ju bra säger du och sen skramlar dessa lågfriktions motorer rätt bra har typ samma oljud i min fast har ingen vvt...
benka1 skrev:
HerrKombi skrev:
benka1 skrev:Nockvinkeln blir lite förskjuten pga ventilspelet så någon felkod kan va möjlig.....
Nu är ju lyftarna ett relativt ovanligt problem även om man läst om några ytterst enstaka fall.
Som de ser ut med kåpan som överfall till kammarna och allt där under så går de väl knappast att mäta lite smidigt med ett bladmått för att utröna ev glapp.
Finns det nått annat smidigare sätt att verkligen säkerställa om det är en lyftare än att plocka av kåpan och typ mäta/alt byta alla lyftare för att sen se om det blev tyst på tickandet?

När du skriver "kan va möjligt", har du nån tanke om hur troligt/inte troligt det är att en dålig lyftare skulle ge felkod på VVTn?

Fan det är ju nästan så man vill skita i den här motorn och leta upp nån skojigare, men då åker man på koppling och hela den skiten också... :evil:
Kommer felkoden tillbaka direkt då den nollas?
Menar att felkoden gör ju att bilen ej går igenom besiktningen fast tar det 2-3 dagar så nollar du precis innan o kör som vanligt förövrigt motorn går ju bra säger du och sen skramlar dessa lågfriktions motorer rätt bra har typ samma oljud i min fast har ingen vvt...
Det vet jag faktiskt inte, har bara gjort 2 avläsningar hittills med ca 5dag mellanrum för att se vad som kom tillbaks och inte efter första avläsningen när allt nollades samtidigt.
Hmm bes är inget problem så för min del, det är mer att det stör mig så in i helvete det här ljudet och det ska inte va där...därför ska det bort typ!
Skrammel är en sak, det här tickandet en annan som ska lösas så det blir tyst på det...
benka1 skrev:Ganska omfattande arbete att byta lyftarna om det nu är det vsg....
Jo jag såg det idag :| , dragit ut sprängskiss och allt som hör till "toppen". Har inte slagit mig tidigare att lyftarna finns i olika dimensioner, bajs på det - fanns en hel hög med olika dimensioner. Så att handla på sig 16st lyftare och montera va bara att glömma :(
Eller ja det är väl bra på sitt sätt så det ev isf även kan ses över helt och håller om det börjat bli större spel på nån mer..Ajaa får se vad man gör av det här, har inte ens fått det konstaterat till 100% att det verkligen är en lyftare även om allt pekar och lutar åt det...
benka1 skrev:Montera in en 12"baslåda iskuffen o ett rejält slutsteg ,klart :lol:
Kan ju vara en kamnock som håller på o tappa härdning därför ventilspel allt blir slitet i en gammal bil..
benka1 skrev:
benka1 skrev:Montera in en 12"baslåda iskuffen o ett rejält slutsteg ,klart :lol:
Kan ju vara en kamnock som håller på o tappa härdning därför ventilspel allt blir slitet i en gammal bil..
Ingen låda i den här bilen, endast nått gjutet med 8a/10a i på varje sida i skuffen så lastutrymmet håller sig skapligt fortfarande.

Det skulle kanske också kunna vara en anledning, men den känns lite mer avlägsen än lyftare. Aldrig hört/läst om det någonstans tidigare (än :P).
Verkar inte finnas nått vettigt sätt mer än att lyfta kamöverfalls kåpan och mäta lyftarna för att få det helt säkerställt heller (?) :| .
Hade inte tickandet hackat sig in i skallen på mig och gjort mer skada mentalt än vad det gör fysiskt i den här motorn så hade det varit en annan sak, men nu är felet av art att det ska ordnas så min skalle får lite lugn och ro.
Om det kommer sluta med lyftarna eller att man gör nått med motorn i den andra V40n som står eller försöker hitta en annan motor vett i fasen. Ska ju egentligen bara vara en normal punkt A-B bil nu som ska hålla ihop även för tanten när hon har den. Även lovat damen att inget ska spåra ur med den här utan bara fixa ticket...

Ingen som vet till 100% om rutten/ruttna lyftare ger felkod på VVTn?
Är det bara möjligt att säkerställa en lyftare som bandit genom att lyfta av kåpan och mäta dom? (lyssning med stetoskop gav inte tillräcklig precission för att säga lyftare till 100%).
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]