Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
Vanligt fel är just ljusvredet "vridknappen" som bränns. Ta loss och kolla hur det ser ut på baksidan. 2 skruvar i nedre kanten sen bara att dra ut och lossa stöpseln.
Användarvisningsbild
av Odium
Just det problemet som beskrivs ovan hade jag på min -99.

Då var det ljusvredet som hade blivit bränt, plasten hade smält över kontaktytan så det inte blev kontakt.
Plockade bort det vredet och duttade på lite lödtenn och vips blev det kontakt och allt är frid o fröjd :)
av southnorrland
Avslut:
Bytte vredet men ingen effekt. Bad då min mekaniker att "fulkoppla" så jag slapp byta CEM-boxen.
Det gick fort sade han då föregående ägare redan gjort det - det var bara någon sladd som lossnat:)
Användarvisningsbild
av V40sport
Eftersom du bor där du bor så kan jag tipsa om Bildelshuset i Ö-vik. De kan felsöka och reparera din CEM box. Jag har själv haft trassel med felande CEM och bytte till slut till en helt ny från Volvo. Minns ändå att jag övervägde reparation hos ovan nämnda firma, men köpte nytt istället så detta är inget reklaminlägg.
Finns för övrigt annan tråd kring dessa ljusfenomen...
:)
av southnorrland
Hej v40 sport!
Bildelshuset har ett rykte om sig som bara ökar, att vara duktiga på diverse bilelektronik så jag tror säkert att det stämmer. Däremot så är det i mitt fall inte värt pengarna - jag vil bara att bilen ska ta sig igenom besiktningen. Dessutom så spela roll, hur ofta använder man ljusvredet till att stänga av halvljusen? I mitt fall aldrig. Då lagar jag det hellre för gratis peng (eftersom det redan var gjort, tjuvkopplingen alltså) än att lägga ut x tusen på reperation och liknande.
Men igen, tack för tipset! Någon annan kanske faktiskt tycker om sin v40 och vill kosta på den lite extra.
För min del kan jag säga att make till skitbil har jag aldrig haft - (haft både fas 1och fas 2) och ALDRIG MER
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]