Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Härligt, så slipper man köpa en original eller något junk från skroten. Utan det går bra att köpa en helt ny från biltema som kostar lika mycket som en 10 år gammal från skroten som ändå sett sina bästa dagar =)

Enda som behöv är ett litet motstånd så funkar allt som det skall =)
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
En fråga?

Ska man köpa en biltema lambda och sätta ett motstånd bara för att bli av med felkoden ? Eller lyser någon lampa i instrumentpanelen för er med så det är därför ni kör med motstånd?
av benka1
IndustriDiamant skrev:En fråga?

Ska man köpa en biltema lambda och sätta ett motstånd bara för att bli av med felkoden ? Eller lyser någon lampa i instrumentpanelen för er med så det är därför ni kör med motstånd?
Samma sak-blir felkod på fel motstånd därför motorlampan lyser går ej att släcka felkoden därför motståndet tydligen...
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
benka1 skrev:

Samma sak-blir felkod på fel motstånd därför motorlampan lyser går ej att släcka felkoden därför motståndet tydligen...

För motorlampan säger vi den som kallas "fel på motorns elektriska system" jag kallar den även för half-life lampan efter spelet som har symbolen http://media.moddb.com/images/groups/1/ ... f-life.jpg

På min bil meddelar felkod att bakre sonden är trasig, men half-life lampan lyser inte för det, den lyser bara när oljetrycksgivaren ger upp, lyser inte heller om jag drar ut lmm eller drar ut främre sondens kontakt de är lite skumt tycker ja :)
av benka1
IndustriDiamant skrev:
benka1 skrev:

För motorlampan säger vi den som kallas "fel på motorns elektriska system" jag kallar den även för half-life lampan efter spelet som har symbolen http://media.moddb.com/images/groups/1/ ... f-life.jpg

På min bil meddelar felkod att bakre sonden är trasig, men half-life lampan lyser inte för det, den lyser bara när oljetrycksgivaren ger upp, lyser inte heller om jag drar ut lmm eller drar ut främre sondens kontakt de är lite skumt tycker ja :)
Lyser lampan då du slår på tändningen?
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant

På min bil meddelar felkod att bakre sonden är trasig, men half-life lampan lyser inte för det, den lyser bara när oljetrycksgivaren ger upp, lyser inte heller om jag drar ut lmm eller drar ut främre sondens kontakt de är lite skumt tycker ja :)[/quote]
Lyser lampan då du slår på tändningen?[/quote][/quote]

Lampan lyser när jag slår på tädningen med släcks efter 2-3 sekunder / när jag startar bilen?

felkoden är ju; O2 Sensor heater circuit (bank 1 sensor 2)

Jag misstänker att turbon läcker olja, för avgassystemet är riktigt sotigt vid utloppet, även om man gör rent där går det fort för det ska bli svart igen, och olja får ja fylla på lite då och då, inte som den andra volvon som inte det har rörts ett dugg på stickan på 1 månad.

Så kan väl misstänka att eftersom turbon läcker olja invändigt hur det nu fungerar så sotar det på lambda 1 som gör att bilen kanske går dåligt lite då och då, och katten blir sotig och lambda 2 kanske säger att den är trasig alternativt är den sönder sotad.

men vissa säger sig plugga lambda 2 den bakre när de chippar bilen så man kan plocka bort den från systemet?
av benka1
IndustriDiamant skrev:För motorlampan säger vi den som kallas "fel på motorns elektriska system" jag kallar den även för half-life lampan efter spelet som har symbolen http://media.moddb.com/images/groups/1/ ... f-life.jpg

Lyser lampan då du slår på tändningen?[/quote][/quote]

Lampan lyser när jag slår på tädningen med släcks efter 2-3 sekunder / när jag startar bilen?

felkoden är ju; O2 Sensor heater circuit (bank 1 sensor 2)

Jag misstänker att turbon läcker olja, för avgassystemet är riktigt sotigt vid utloppet, även om man gör rent där går det fort för det ska bli svart igen, och olja får ja fylla på lite då och då, inte som den andra volvon som inte det har rörts ett dugg på stickan på 1 månad.

Så kan väl misstänka att eftersom turbon läcker olja invändigt hur det nu fungerar så sotar det på lambda 1 som gör att bilen kanske går dåligt lite då och då, och katten blir sotig och lambda 2 kanske säger att den är trasig alternativt är den sönder sotad.

men vissa säger sig plugga lambda 2 den bakre när de chippar bilen så man kan plocka bort den från systemet?[/quote]
skummt att du ej får nån felkod,går bilen som den ska då?

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]